Problém s emailovými klienty
Tomáš Baránek publikoval na blogu Mít vše hotovo dobrou analýzu toho, proč pro mnoho lidí současné pojetí emailových klientů nefunguje.
Email dnes: jde jen o seznam vstupů a dat (ne nutně informací a ne nutně vyžádaných), kde vizuálně všechno vypadá stejně. Email ale není v hlavách většiny uživatelů seznamem, ale je jakousi centrálou, nádražím, překladištěm vstupů, výstupů, úkolů, referencí, emocí. Některé zprávy jsou pro uživatele pouhou informací, jiné ale startem projektu, jiné přímo vybízejí k akci, jiné by měly být odloženy, jiné delegovány (ne jen přeposlány do jiného ubohého seznamu), jiné jsou ukazatelem do budoucnosti, čekáním na zprávu atd.
Do téhle situace jsme se dostali tak, že tvůrci emailových programů řeší pověstného „nejmenšího společného jmenovatele”, tj. jakousi množinu základních potřeb práce s emailem, která pokryje drtivou většinu lidí.
Problém samozřejmě nastává v momentě, kdy vybočujete z normálu, ať už množstvím došlých/odeslaných emailů, nebo nároky na to, jak s nimi potřebujete pracovat.
Řešením na množství může, do určité, míry být chytrá analýza, která vám pomůže s prioritou. O to se snaží Google se svou Priority Inbox. Zároveň vidíte, co to obnáší: Někdo musí skenovat a analyzovat vaše emaily a co s nimi děláte, jinak vám prostě nemůže pomoct. O tom, že i tak to bude dost složitý proces, ani nemluvě.
Řešením na zvláštní nároky práce s emaily vyplývajících z toho, jak pracujete, je jedině jiný přístup k celému emailovému programu. A to se zatím nikomu nechtělo/nevyplatilo/nepodařilo v nějakém velkém měřítku.
Ale už i tady se začíná blýskat na časy, protože přesně tohle začíná lidem docházet. Takže na Macu je třeba aplikace Replies, která se zaměřuje na problematiku firemní emailové podpory zákazníků.
Je to prostě takový nudný a celkem složitý problém k řešení. Každopádně, každý problém je příležitost, že kolegové vývojáři.
Zaujímavá úvaha. No každý užívateľ má iné požiadavky na emailového klienta a väčšinou sa dá nejaké ideálne riešenie „nahackovať“.
Napr.: Tiež používam email podobným spôsobom ako ten program Replies, tak som si v Gmaile nastavil nejake labels, zapol Canned responses v Labs a doinštaloval Rapportive/Boomerang pluginy. A som spokojný.
Problém je, že sa mi nechce učiť používať a nastavovať nejaký nový program. Musel by byť funkčne naozaj prevratný.
Ja si gmail rozsiril pomoci Taskforce, takze z kazdyho mailu muzu udelat nejaky task a informovat o jeho splneni autora onoho mailu. Neni to idealni, ale resi to spoustu veci. Plus rapportive, takze zpravidla vim, s kym mam tu cest.
@Peter, @Zdenek F: Jasně jde to nějak zbastlit, ale jednak to těžko bude tak dobré, jako by mohlo být řešení, které bude prostě od základu udělané pro nějaký způsob práce. Ale hlavně, jak psal v tom odkazovaném článku, udělat si takhle vlastní řešení drtivá většina lidí nezvládne.
Snažil jsem se v Gmailu Priority inbox naučit používat, ale to prostě nejde. Někdy je zpráva důležitá a je potřeba urgentně vyřídit, někdy nikoliv a to poznám já a program ne. Může skenovat co chce, ale někdy stejný text důležitý je, někdy ne… A ne všechny zprávy od jednoho odesílatele jsou důležité…
Takže já to řeším kombinací automatického štítkování a ručního hvězdičkování a nevěřím, že by to jakýkoliv software zvládl líp…
souhlasim s @honza – pouzivat vlastni hlavu!!, myslim, ze spolehani se na systemy s vlastni inteligenci, pripadne jejich touzebne hledani, by melo mit nejake hranice – hlava je porad hlava, ruce jsou porad ruce. efektivni prace s e-maily je dovednost jako kazda jina; kdyz budu chtit jezdit autem, taky se nejdrive musim naucit (musim si osvojit) spostu novych veci – pravidel, a nasledne, pri jakekoliv dopravni situaci je na zaklade me anylyzy a mym rozhodnutim vyresit. pokud je clovek postaven do situace, kdy mu v inboxu pristane vice jak 50 e-mailu denne, pak nezbyva, nez se proste naucit, jak je efektivne zpracovat (vytvorit si vlastni system); pokud najezdim 5000km mesicne, pak si v rizeni budu muset osvojit trochu jine dovednosti, nez kdyz s autem 2x do mesice vycouvam z garaze, pokocham se, jak je auto stale nove, a zase do garaze zajedu (souhlasim, priklad mirne pritazeny za vlasy, ale pri trose predstavivosti ……)
zdravi Josef