Dojem uživatele z pohledu tvůrce webové aplikace




Předně chci poděkovat Vaškovi a ostatním za zorganizování téhle akce, kde se aspoň jednou za rok všichni vidíme jinak, než přes avatary na Twitteru nebo Facebooku. Díky Vašku!

Slide - moje logo a pod ním link, http://jankorbel.cz

Ahoj, jmenuju se jan korbel a následující půlhodinku budu povídat o "user experience" z pohledu webových aplikací. Mělo by nám zůstat asi 15 minut na vaše otázky, ale pokud budete chtít, klidně se ptejte v průběhu.




Slide - jen otazník

Teď abych si udělal představu, jak jsem se trefil do publika:

Zvedněte, prosím, ruku ti z vás, kteří jste tu proto, že jste ještě žádnou komerční web aplikaci nevytvořili, ale máte to v plánu? 

Fajn, díky.

Čas: 00:02



Slide: Struktura přednášky

(bod na slidu: 1. "User Experience" a my)
Nejdřív trocha teorie o pojmu "user experience" a co znamená pro nás tvůrce webových aplikací.

(2. Jak se do toho pustit)
Pak budu mluvit o tom, jaký přístup k samotnému procesu tvorby se mi zdá nejlepší.

(3. Čemu se vyhnout)
Účinnější, než ukazovat konkrétní podle mě správná řešení a říkat, co se mi na nich líbí, mi nakonec přišlo jít na to "z druhé strany". Najít pár typů častých chyb a těma vás postrašit. Proč? Jednak si to díky tomu otřesu, co vám přivodím zapamatujete :) Ale pak se mnohem hůř hledají správná řešení, která platí obecně pro každou aplikaci. Každá aplikace je jiná, proto se mění i správná řešení. Chyby zůstávají.

(4. Jak o sobě dát vědět) 
Nebude vám moc platné mít dobrou aplikaci, když o vás nebude nikdo vědět.

(5. Pryč s racionalitou)
Na závěr se zmíním o tom, že bysme se neměli bát stavět naše aplikace s ohledem na to, že nejsme jen racionálně uvažující jedinci, ale taky potomci opic a přesto, že máme digitální hodinky, můžeme často podlehnout instinktům, které jsme nabraly v době ledové.


Čas: 00:04



Vyjasnění pojmů

Pusťme se do toho. Obligátní definice pojmu "user experience" na začátek.

Slide - typoška User eXperience + definice | po chvilce přehodím na český ekvivalent.

Definice z Wikipedie: "...overarching experience a person has as a result of their interactions with a particular product or service, its delivery, and related artifacts, according to their design."
http://en.wikipedia.org/wiki/User_Experience_%28UX%29_Design
Volně přeloženo: "Celkový dojem, který si člověk udělá, jako výsledek své interakce s určitým produktem nebo službou, jeho dodáním a souvisejícími věcmi, na základě jejich designu."

Všichni cítíme, že tehle pojem zahrnuje kromě toho, jak se uživateli s danou aplikací pracuje, jak rychle pomocí ní dokáže udělat, co potřebuje, taky mnohem širší okruh interakcí jako podpora, jako je hlas, kterým s uživatelem kominukujeme (oficiální vs. přítelský), jak často máme výpadky a určitě bysme toho vymysleli víc. Rozhodně se nedostaneme ke všemu, takže to jen pro kontext tématu.

Čas: 00:05



Slide: typoška "Co tak najednou?" Menším písmem pak "(Dobře, posledních pár let)"

Teď se chci chvilku zamyslet nad tím, proč je najednou dojem uživatele tak důležitý? Myslím, že se shodneme, že se tohle téma dostalo do popředí hlavně v posledních, řekněme 5 letech.

Když byl software prodáván v krabicích, dostávaly firmy peníze jednorázově. Konkurence nespí, pokud chceme prodat novou verzi musíme nabídnout něco víc stávajícím zákazníkům a pro nové musíme přetrumfnout konkurenci.

Slide: Pár fajfčiček

Navíc většina softwaru začínala opravdu s pár funkcemi, takže bylo i žádoucí je rozšiřovat.

To ale vedlo k nastavení určitého modelu uvažování ve firmách: "Nová verze = víc funkcí".

Slide: Hafo fajfčiček

Samozřejmě i my jako uživatelé máme v sobě zakořeněno, že "Víc, je lepší".

Ale výsledkem jsou pak výtvory jako MS Word, ale to je pořád ještě velmi profesionálně udržovaná přebujelost, každý jsme se setkali s horšími případy.

Web aplikace nám nabízí tak levný vývoj, distribuci a udržování, že můžeme oslovit mnohem menší skupiny zákazníků a nabídnout jim úzkou paletu funkcí, které ale pokryjí jejich potřeby a ušetřenou energii, můžeme investovat do leštění uživatelského rozhraní a interakce, která bude snazší už jen proto, že máme prostě méně funkcí, které potřebujeme ovládat.

Slide: Zase pár fajfčiček, ale "vyvoněných"... zlatých, na podnosu nebo tak něco... 

A navíc s menším počtem funkcí a menším množstvím uživatelů přichází i menší nároky na podporu, takže ji můžeme dělat pořádně.
Prostě místo počtu funkcí, nastupuje dojem uživatele z používání.


Navíc má dnes, každý kdo chce vyjádřit svůj názor k dispozici vlastní noviny, rádio i televizi. A všichni víme, jak se umíme ozývat, když se nám něco nelíbí.

Čas: 00:10



Teď už pojďme k něčemu praktičtějšímu.
Vzhledem k tomu, že jste na přednášce o dojmu uživatele ve web aplikacích, počítám, že byste nějakou rádi udělali. To, jakou se rozhodnete vytvořit a jakým způsobem budete postupovat, bude mít samozřejmě přímý dopad na dojem uživatelů.

Slide: Haste, co vás pálí. Věnujte se svým posedlostem.

Pokud můžete, dělejte na web aplikaci, kterou budete chtít sami používat.
Opakuji, pokud můžete, dělejte na web aplikaci, kterou budete chtít sami používat.

Tady mluvím především k malým týmům - 1, 2, 3 lidi. Jakákoli, jakákoli, aplikace je vždycky mnohem složitější, než když se vám v hlavě zrodí jako nápad. Twitter: 140 znaků, který bude sledovat pár mých známých. Jasně... ;-)

Zkrátka, bude to makačka a věřte mi, že je těžký se takhle kolem šesté večer potom, co jste dělali celý den pro klienty, přimět makat dělat i na něčem, co vás baví. Dělat na něčem, jen proto, že z toho možná budou peníze? Těžko.

Ale nejde jen o motivaci. To, že danou věc potřebujete, vám dá jedinečnou představu o tom, jak by měla vypadat a jak by se měla používat. Pomůže vám to v rozhodování o designu a některých otázek vás to úplně zbaví. Je to jako byste měli vždy po ruce user-testing o n lidech, kde n je velikost vašeho týmu. -> Ušetří čas a peníze (které nemáte).

Čas: 00:13



K procesu vývoje samotnému:

Slide: Skočte do vody a plavte

Zapomeňte na dlouhé sepisování specifikací a návrhy databází a krásné nákresy každé stránky rozhraní na tabuli. Jasně, musíte se shodnout na základní představě, abyste si vůbec rozdělili, co kdo má dělat, ale nejdůležitější je, se rychle dostat k něčemu, co nebude teorie, ale funkční věc.

To znamená rychle rozchodit jen nahrubo nasázené obrazovky - žádná grafika, žádná extra starost o layout, jen statické HTML - účel je rychle zkusit, jak by nějaký základní proces používání vaší aplikace vypadal.

Proč? Protože i to, co máte v hlavě jako jednoduchý nápad, bude mít tolik složitostí a různých implikací, že si je zaručeně nebudete schopni představit teoreticky předem.

Pro ty z vás, kteří četli Getting Real od 37signals je tohle všechno opáčko. Ale věřte mi, je rozdíl mezi "Knowing the path, and walking the path". K tomu mě napadá dobrá příhoda: Když Signálové pracovali na první verzi produktu Highrise (jejich verze Customer Relationship Managementu) tak ji třech měsících vývoje zahodili, protože tam dali moc věcí a málo je používali. Po třech měsících začali znovu.

Čas: 00:16



Slide: (Pomyslná) První verze

A tím se dostáváme k tomu, jak zvolit rozsah funkcí, které by měla mít první veřejná verze. Myslím, že nejlíp to vystihl můj oblíbený John Gruber

Slide:
"Figure out the absolute least you need to do to implement the idea, do just that, and then polish the hell out of the experience."
-- John Gruber, http://daringfireball.net

Samozřejmě i s touhle zlatou radou, je pořád problém v tom, co je to "absolutní minimum". A je to těžké, i když děláte aplikaci, kterou chcete používat sami. Co teprve, kdybyste dělali na nějaké, kde byste neměli jasnou představu, co vlastně uživatel chce.

Třeba v našem případě u Fakturoidu: Je absolutní minimum jen taková wysiwyg faktura, která si třeba zapamatuje vaše informace a jinak nic? Je to tohle + kontakty? Je to tohle + statistiky? Nakonec jsme se rozhodli, že Fakturoid musí používat sám sebe na fakturování svých uživatelů, takže jsme museli zapracovat třeba automatické pravidelné faktury, ačkoli ty bychom do první verze jinak určitě nedali. A takových věcí tam je vždy víc.

Slide: Under Promise & Over Deliver

A pořád mějte na paměti, že každou funkci musíte nejen naprogramovat, ale integrovat do UI, otestovat, jestli funguje, prezentovat ji, podporovat ji a co tam jednou dáte, budete těžko vyndávat.

Čas: 00:20



Zbavte se každého pixelu, který je zbytečný

Aplikace není webová stránka. Pro dekorace tu není moc místa. Lidi se do web aplikace nechodí kochat, ale splnit nějaký úkol. To neznamená, že by to mělo být jen černé na bílém, ale znamená to dělat minimum rušivých prvků. A rušivý je všechno :)

Pozor na používání barev, pozor na zbytečné nadpisy tabulek, zbytečné čáry...

příklady...

Odhadem vychází na tuhle část 10 minut



Slide: Blogujte. To je váš marketing

Tady jen krátká odbočka: Nemám tu čas na propagaci vaší aplikace, ale rozhodně začněte blogovat okamžitě, jak budete mít o čem psát v souvislosti s vaší aplikací. Žádný přímý marketing, musíte se chtít opravdu podělit o něco, co bude lidi zajímat. Je to makačka, ale vytvoříte si tak komunitu, která se ráda zúčasní právě betatestu a získáte od ní neocenitelnou zpětnou vazbu.

Kolik z vás třeba už slyšelo o Fakturoidu už před touhle přednáškou? Vidíte, na to, že veřejně z něj není dostupné nic, docela slušný.

To neznamená, že byste pak měli dělat, vše co vám betatestři řeknou. Stůjte si za svou vizí, ale něco se ignorovat nedá. Je to o citu.

Čas: 00:03



Slide: Iracionální třešničky

Tohle všechno byly racionální argumenty, ale UX může být také - možná i mnohem víc - o iracionálních faktorech.

RPG hry - koncept vývoje je strašně přitažlivý. Diablo - pořád stejný kobky, klikáte jako magor, z kostlivců padají peníze a brnění a prsteny, ale to je jedno, protože ještě jich tu pár pomlátím a LEVELUJU. To že to celé nedává smysl, zábavě nikterak neubírá.

Dá se tohle použít v aplikacích? Já myslím, že dá.
Třeba koncept "Achievements", kdy při dosažení nějakého skóre nebo splnění úkolu, dostane hráč odznak a ten se mu někam uloží a může ho ukazovat ostatním hráčům. To lze přenést do web aplikace. Třeba v našem případě s Fakturoidem můžeme dát uživateli nějaký virtuální odznak, když vyfakturuje za měsíc, co já vím, přes 100.000. Může mít stránku, kterou bude sdílet s kým bude chtít a tam budou ty odznaky vystavené. Nebo na to můžeme třeba při dosažení takového cíle zmírnit nějaká omezení jeho tarifu. Máš povoleno 30 kontaktů? Vyfakturuj 100.000 za měsíc a dostaneš tři navíc. Samozřejmě to chce víc promyslet, ale asi víte kam tím mířím.

Proč? Protože to lidi baví! Myslíte, že odejdou k jiné aplikaci, když to u vás mají rozehraný?

Čas: 00:03



Co byste si měli z mojí přednášky odnést:

1. Vrhněte se na něco, co budete sami používat a co vás baví - jen ať to nejsou faktury jo!
2. Žádný zbytečný pixel
3. Blogujte, je to váš marketing
4. Nezapomeňte, že jsme iracionální



Slide: Q&A

Díky za pozornost. Máme 10 minut na vaše otázky.