Školení: Kde mám problém?
Asi jste zaznamenali, že jsem začal pořádat školení ve vývoji web aplikací. Nejprve jsem si udělal beta test, pak odladěnější release candidate a teď už jsem se to chystal rozjet naostro.
Už u RCčka se mi ale nepodařilo zaplnit kapacitu úplně a na ostrou verzi se nepřihlásil vůbec nikdo a to i přesto, že stránka má přes 600 návštěv.
Někde tu mám tedy problém a chci vědět kde.
Napadají mě v podstatě jen dvě věci, ale dost možná mi uniká něco jiného.
- Nezajímá vás byznys část školení
- Cena je příliš vysoká
Chci poprosit, abyste mi zde nechali komentář, proč nemáte o školení zájem právě vy.
Díky za pomoc při ladění a šíření téhle mé aktivity.
Ahoj,
pár myšlenek za mě:
– nepřijdeš mi jako dostatečná autorita pro byznys část školení – ač slidy vypadají dobře a bez byznysu to nejde :-)
– wireframy a prototypování nepotřebuju, pokud tam nebudou nějaké fakt inovativní metodiky, které mi zjednoduší práci a zefektivní výsledky… což podle slidů a popisu nejsou (raději půjdu na půldenní Jakubovo Axure, které mi obratem ušetřilo spoustu času a tudíž peněz)
– mikrocopy píšu denně
– typografii taky nepotřebuju
Kombinuješ interakci+obsah+vzhled, takže dáváš všeobecný přehled. Vzhledem k tomu, jak webdesigneři reagují na moje přehledové přednášky, tak si nejsem jist, zda je po takovém typu školení za takovou cenu poptávka, protože začínající webdesigner nemá prachy a pokročilý chce hlubší pohled.
Možná kdyby bylo postaveno s nějakým jasným praktickým výstupem, tak by táhlo víc.
Každopádně mi to přijde zajímavé pro firmy, co řeší nějakou svoji aplikaci a jsem rád, že jsi se k tomu odhodlal.
@Filosof: Díky Honzo, perfektní zpětná vazba.
Krom Fakturoidu v podstatě netuším, jaké jiné webaplikace jsi vytvořil a na čem jsi pracoval. Chci vidět, proč bych měl zaplatit právě tobě, abys mě naučil dělat webaplikace. To je takový obecnější problém, který by se mohl týkat více zájemců.
Konkrétní podobu školení hezky rozebral Filosof, za mě jen dodám, že z osnovy bych vypustil typografii. Nesedí mi tam. U copywritingu si nejsem tak jistý, zda to taky není zbytečný přesah. Wireframy a prototypování bych uvítal spíš jako praktickou část k zamyšlení nad vlastním nápadem, aneb jak to rychle otestovat. Důraz bych kladl na první část a rozšířil ji.
(Neříkám, že bych na školení šel, jsem v tomhle spíš samouk a tak mě to baví, ale fandím ti)
Ještě dodám: rozsahově mi to školení připomíná „A Practical Guide to Web App Success” (http://www.fivesimplesteps.com/products/web-app-success). Tam jsem taky dvě z pěti kapitol týkající se UI a implementace mohl úplně přeskočit, protože nezapadaly do toho co jsem od knihy chtěl. Výsledný dojem z knížky tak byl plytkost, povrchnost a nevyužitý prostor.
Zúžil bych zaměření školení (na cokoliv co ti je blízké) nebo ho prostě rozdělil.
@Dalibor Šimáček: Chm, zajímavé, díky.
Mě by zrovna takovéhle školení zajímalo, ale kromě toho že to mám daleko, mě na první pohled odradilo:
– proč (odkud) zrovna Jan Korbel zná informace za které mám platit
– nejsem přesvědčený, že bych se dozvěděl něco co ještě nevím – nějaké „kritické informace“
Už to zaznělo, ale zopakuji, aby bylo jasné, že si zhruba to stejné myslí více lidí.
Podle osnovy mi školení připadá jako „od všeho trochu, ale nic pořádně“. Nedovedu si představit, jak mě během osmi hodin včetně přestávky na oběd naučíš byznys strategii, wireframování, copywriting a ještě typografii.
Přestože by pro začínajícího internetového startupistu asi bylo dobré znát to všechno, jen málokdo se to chce plánovitě všechno naučit. Designéry bude zajímat wireframe a typografie, „seo konzultanty“ bude zajímat copywriting a byznys strategie nebude zajímat nikoho (alébrž si každý myslí, že už strategii má a že určitě bude fungovat). Pokud bych chtěl vypadat chytře, řekl bych „nejasně definovaná cílová skupina“.
Z toho, co píšeš na blogu, a z tvé přednášky na MUNI v Brně, jejíž záznam jsem viděl, je mi jasné, kam chceš školením směřovat a co jsi tím chtěl asi říct. Ale ta celková idea o přístupu k tvorbě webových se strašně špatně prodává. Být tebou udělám školení specifičtější a zaměřené pouze na konkrétní části. Dejme tomu jedno na UI webových aplikací a vše kolem toho. Druhé možná na tu podnikatelskou část.
Tipuji, že velkou část lidí čtoucích tvůj blog, by školení asi zaujalo, ale na druhou stranou čtou tvůj blog, takže už to všechno od tebe plus/mínus slyšeli.
Za hlavní brzdu školení bych považoval, že neřešíš žádný konkrétní problém, kteří by tvoji potenciální žáci pociťovali. V podstatě je to dlouhá přednáška o tom, co tebe samotného nesmírně zajímá a o čem hodně přemýšlíš. Když jdu na školení, očekávám, že si z něho přinesu nějaký užitečný konkrétní skill použitelný ihned v praxi.
Na školení jsem nebyl, takže jen hádám: Tvoje školení by se dobře četlo na blogu nebo ve zkrácené podobně by z toho byla dobrá přednáška na konferenci – viz přednáška v Brně, kde se sice daly najít výhrady k prezentaci, ale obsah byl zajímavý a poutavý. (Školení z ní víceméně vychází, že ano?) Jenže praktická okamžitá výhoda, tj. proč jdu obvykle na *školení*, chybí.
A nakonec si myslím, že pro lidi, kterým by se toto školení hodilo nejvíce (studenti startupisté), je to trochu drahé.
@Peter Láng, Luděk Roleček: Díky za názory, kluci.
Ahoj Honzo,
nejsem sice typický zákazník pro podobná školení, ale za sebe mohu říct, že se mi cena zdá poměrně vysoká pro mě na volné noze (není to cena konečná, ještě musím připočítat nepracovní den a náklady na dopravu). Možná by nebylo špatné zvážit spíše formu screencastů (i placených) na které se s chutí podívám třeba večer nebo když se mi nechce pracovat :-)
@Pari: Zdarec, screencasty říkáš… no to taky není špatnej nápad.
Série screencastů je podle mě *výborný* nápad. Na školení bych osobně asi nejel, na screencasty bych se podíval, resp. zaplatil za ně nějakou rozumnou cenu. Navíc to krásně zapadne do populárního trendu pasivního příjmu. Jednou natočíš a pak už jen „rejžuješ“ :)
Ahoj Honzo,
dle mě je zaměření školení příliš obecné.
V titulku píšeš „Vývoj web aplikací s důrazem na UI/UX“, v popisku pak ale o UX/UI moc není, resp. wireframy, copywriting ani typografie dle mě není to, co by se mělo skrývat – hlavně dnes, pod pojmy UI/UX.
Chybí tomu taková ta cool a WHAU slova, hraní si se slovy. Člověk má z popisu pocit, že to vše již umí (ať je realita jakákoliv).
Dále píšeš v popisku něco o obchodní strategii a monetizaci. Opět je to již z větší části přesah.
Já bych určitě upravil cenu (5 000 Kč mi přijde fakt hodně – ale mě přijde hodně i cena za WebExpo :-) ) a pak bych se více zaměřil na konkrétní aspekty a cíle.
Jasně definovat, co se člověk naučí a co získá, když na školení půjde. Co přesně a zcela konkrétně se bude probírat a řešit. Jaké problém se načnou (co když se tam řeší můj problém?).
Takže:
– více specifikovat cíl kurzu, větší specializace, větší hloubka, menší záběr
– menší cena
– větší „cool“ faktor textu
Kdybys v textu více nastínil své zkušenosti – třeba s Fakturoidem, i zmínění problémů, které byly (a které jste řešili/vyřešili), bylo by školení praktičtější a naučnější.
Ještě jedna připomínka: co marketing samotného školení, kde jsi to promoval? Nechybí právě promo samotného školení?
@Lukáš Churý: Lukáši díky za tvé poznámky.
Samotné školení jsem zatím propagoval přes blog a Twitter. Jasně, to má rezervy, ale i tak je vidět, že problém není ve velikost oslovené skupiny, ale v konverzním poměru, který je klesl k nule. Proto se ptám :-)
Myslím, že tenhle post splnil svůj účel.
Na základě zkušeností z 10 let pořádání a prodeje webdesignérských školení vidím 3 příčiny:
1) Malá cílovka. Víc než 10 termínů ročně nenaplníš, ani kdybys ji obsáhl celou.
2) Malá poptávka. Ta cílovka je navíc těžká — část si myslí, že všechno zná a ví (na kolika školeních jsi byl ty? ;-)), druhá část nic nesleduje a nic jí nezajímá. Poptávku generuje až ta třetí část, která zaplní maximálně tak 5-6 termínů za rok.
3) Neprodáváš. Blog a Twitter nestačí. Já dávám do prodeje a reklamy školení mezi 100 a 200 tisíci ročně (vč. mého času) a i to je spíš málo. Tvoje obchodní pasivita ti poptávku dále redukuje.
Suma sumárum, jestliže jsi naplnil v rychlém sledu dva termíny, je to úspěch. Když začneš pořádně prodávat, zaplníš za rok 3-4 termíny. Víc jen v případě, že přidáš další školení.
Jo, a ještě abych nezapomněl, úplně špatně obchodně postavená obsahová strategie tvého blogu. Ukazuješ v něm, že hodně čteš, znáš a přemýšlíš, ale vůbec neukazuješ, že to umíš naučit jiné.
Když to tu tak čtu a přemýšlím nad tím, tak by mi screencasty asi taky vyhovovaly více. Na školení bych rád, ale jako vždy je to nejen o penězích, ale i o času.
Propagace školení na blogu jsem si vůbec nevšiml, i když jsem k tobě šel, musel jsem si ten článek zpětně dolistovat v archívu.
U školení, kde vše zaštiťuje jedna osoba, jako třeba tvoje, je pro mě důlěžitý profil školícího. Vím o Fakturoidu a tom, že máš přehled o nových věcech (spíše je ale posíláš dál než sám interpretuješ, či přidáš pridanou hodnotu). Už třeba nemám představu jak vypadáš.
Ahoj Honzo, nejsem cílovka, ale stejně mi obsah přijde hodně nekonkrétní – za 8 hodin chceš probrat do přínosné hloubky to všechno?
Za své jsem si v životě zaplatil jen jedno školení od Martina Snížka, a tam jsme stejných 8 hodin věnovali A/B testování do hloubky, s actionable výstupem = manuál jak udělat test, od kickoffu, hypotéz, přes nástroje, ukázkové otázky, oblasti na které se zaměřit, až po implementaci a vyhodnocení. Jasný výstup, na který se podívám, a vidím, že bych na to za tu cenu a čas sám takhle nepřišel.
Přednášky typu ‚probereme lehce všechno‘ mi přijdou jako dobrá věc pro poučení budoucích klientů, ala https://vimeo.com/39526905 – ale zadarmo, McDonaldu taky nebudu platit za to, že mě naučí koupit si hamburger.
Hope it helps :).
A abych nezapomněl: nikdy se neřiď názory čtenářů! :-)
Popravdě mi přijde, že ta různá webu se týkající školení nějak explodovala.
Do značné míry se překrývají a za sebe mohu říci, že vůbec není snadné je seskládat tak, abych neutrácel čas a peníze neefektivně.
Ono vlastně úplně obecné školení, které by dodalo všeobecný rychlý přehled velice chybí a to tvé se k němu blíží, jenže tady je kámen úrazu, mělo by mít symbolickou cenu, aby lidi přesvědčilo, že další, do hloubky jednotlivých oblastí jdoucí, školení jsou užitečná a peníze spolu s časem do nich jsou efektivně investované. Asi by to chtělo vytvořit na ně navazující školení ať už tvé, nebo někoho jiného.
Skoro bych řekl, že je čas na webově aplikační virtuální univerzitu, kde by se školení jednotlivých oborů více vyprofilovala a navzájem se nekanibalizovala.
@Marek Prokop: Jo, myslím, že s tou cílovkou jsi to trefil a v marketingu mám rezervy, to je bez debat.
@Tomáš Kafka: Další hlas pro užší záběr a konkrétní výstupy, píšu si. Díky
@David Grudl: Pakliže jsou čtenáři i potenciální zákazníci mají dočasně přidělen větší vliv ;-)
Podle mého by ses měl soustředit na svůj crown-jewel – UI a UX Fakturoidu. Kdo ho kdy používal ví, že je to fakt skvěle navržený systém.
@Tomáš Fejfar: Což o to, o UI/UX Fakturoidu bych vyprávět celý den mohl, jenže problém je v tom, že to jsou řešení pro naši strategii, pro naši cílovku, prostě pro náš případ. Případ mých potenciálních zákazníků školení bude dozajista jiný, takže tyhle konkrétní lekce pak mnohdy postrádají smysl.
Proto jsem se právě snažil pojmout strategii a přístupy k UI obecně. Jak nad tím vším uvažovat a jak se dostat k řešení v jejich případě, který bude jiný.
@jan: kazdy vas potencionalny klient skolenia ma inu cielovku. lepsie pocuvat zanietene rozpravanie (pribeh) o vasom pripade (fakturoide), ako sa pokusit do 1 dna dostat generalizovane (vseobecne) informacie. to je potom uz skor na iny format – konzultacie – ak by ste sa chcel viac priblizit klientovi a jeho problemu.