Proč je vítězství HTML5 nad flashem dobré pro všechny
Přidáno 15. 10. 2012: Tento článek má volné pokračování v mém příspěvku HTML5 vs. Flash player
Z tiskové zprávy Adobe:
„Our future work with Flash on mobile devices will be focused on enabling Flash developers to package native apps with Adobe AIR for all the major app stores.
…
We will continue to leverage our experience with Flash to accelerate our work with the W3C and WebKit to bring similar capabilities to HTML5 as quickly as possible, just as we have done with CSS Shaders.”
Tedy, Flash (jako program, vývojový nástroj) bude od nynějška cílen na vytváření nativních aplikací pro mobilní platformy a to, co jsme znali my jako flash na webu se přesune do HTML5 (používáno jako zastřešující termín pro kombinaci HTML5, CSS3 a JavaScriptu.). Z toho logicky plyne, že na to bude jiný vývojový nástroj, třeba Adobe Edge.
Pak jsme vyměnili pár tweetů…
…a ten poslední mě inspiroval k tomu, že nebude od věci rozepsat, proč je tak dobré pro všechny (vývojáře i uživatele), že HTML5 vyhrálo.
Animace v plenkách
Začnu tou „plenkovatostí” HTML animace. Hlavní důvody:
- Animace přes CSS3 jsou poměrně novinka.
- Jejich podpora je skvělá na mobilních zařízeních (protože většina jede na WebKitu), ale na desktopu je to pořád bída.
Jen málo lidí se tyhle novinky učí, protože „to stejně nikde nefunguje” a ještě míň je těch, kteří v téhle oblasti dělají primární výzkum a testují, co nám to vlastně umožňuje. Fáze, která produkuje tutoriály na animovaná tlačítka, nebo ještě hůř.
Ale to jsou zdroje, se kterými pak jako tvůrci uživatelských rozhraní pracujeme. To jsou mantinely, kde se můžeme pohybovat a je naším úkolem proměnit tyhle možnosti v lepší nástroje.
Konkurence urychluje
Pokud jste si zkusili nějakou tu HTML5 animaci realizovat, asi mi dáte za pravdu, že je to složitá a časově náročná práce, když to máte psát ručně.
A to mě přivádí k Adobe. Potřebujeme nástroj, který nám umožní propojit animování a programování. To, že by ho mělo vytvořit Adobe se jasně nabízelo – byl by to produkt, který by přesně zapadal do jejich portfólia.
Ale byl tu Flash, jejich technologie, kterou se snažili tlačit, takže si přece nebudou sabotovat jednu část svého byznysu, když by to mělo být za podporu technologie, kterou nevlastní, která měla neurčité standardy a chabou podporu.
Jenže to se rychle měnilo a na vznikající trh HTML5 animací se začali tlačit noví, malí hráči: Tumult Hype, Animatable, Sencha Animator. Adobe zjistilo, že jim ujíždí vlak.
Proto teď velí: „Plnou parou HTML5!”
Animace jsou jen část
A teď konečně k tématu článku.
Příklon Adobe k HTML5 je dobrý už jen z toho důvodu, že to zrychlí vývoj nástrojů a to následně akceleruje celé kolečko primární výzkum → nasazení v praxi.
Ale nejde jen o animace, o nějaké pasivní koukání na to, že něco někam přejede. Jde o interaktivitu, animaci jako součást lepšího UI.
Na tuhle oblast jsme jako vývojáři webu zanevřeli, protože to bylo to fuj, co se dělá ve flashi a „žádnej slušnej kóder se tím nezahazuje” (nadsázka, hyperbola, OK! :-)). Byla k tomu řada dobrých důvodů. Animace se používaly většinou jen pro efekt, pozlátko.
Čeká nás znovuobjevení animací a interaktivity. Stalo by se to i bez Adobe, ale takhle to bude snad o poznání rychlejší a pro nás všechny pohodlnější.
Ja bych jen k clanku dodal.
Urcite se nejedna o ukonceni vyvoje veskereho Flashe. Prave naopak, zdroje, ktere se venovaly vyvoji mobilni verze Flashe (pro kterou stejne mnoho lidi neoptimalizovalo a v ramci kontextu ruznych browseru nebyla spousta veci podporovana, protoze to mobilni browsery neumoznovaly – treba multitouch) se tyto zdroje a investice presunou do vyvoje veci, ktere vyvojarum opravdu prinasi zisk (cili mobilni AIR, aplikace pro Apple AppStore, Android Market, atp.) a soucasne do desktopoveho Flash Playeru v prohlizeci a to zejmena a hlavne pro herni vyvoj a premium video (http://blogs.adobe.com/ktowes/2011/11/adobe-flash-for-premium-video.html). Z hlediska herniho vyvoje se ocekava naprosty boom v pristim roce v oblasti AAA titulu (3D i 2D) na webu. Cili hry, ktere zname z konzoli se zacnou objevovat v ramci prohlizece. A diky tomu, ze Flash cili na cca 1 miliardu lidi, coz je cca 10x vic nez konzole, tak se jedna o velmi zajimavy potencialni trh. Flash 11 je komplet GPU akcelerovany, ale to je teprve zacatek pro umozneni tech nejlepsich her fungovat online. Diky Alchemy lze navic kompilovat nativni C/C++ a spoustet bezpecne v sandboxu FP, coz umoznuje vecem jako Unreal Engine 3 (1 milion radku C++) fungovat na webu v prohlizeci – vice zde ve videu: http://www.youtube.com/watch?v=Ywh9KJ7a_Bk&feature=related
Co se tyce HTML5, Adobe ma v tuto chvili 3 nastroje podporujici open-standards:
– kompletne prekopany Dreamweaver podporujici jQuery, PhoneGap atp.
– Adobe Edge – CSS3 animace a INTERAKTIVITA (triggery, vlozene skripty, atp) labs.adobe.com/technologies/edge/
– Adobe Muse – pro prevod grafiky do HTML bez nutnostni kodovani labs.adobe.com/technologies/muse/
– Soucasne Adobe koupilo PhoneGap (nativni HTML5 applikace pro mobily) a TypeKit (fonty na webu)…
– Adobe prispiva do HTML5/W3C a spolupracuje s Applem a Googlem na rade novinek jako CSS Regions a CSS Exclusions (vice ve videu: http://www.youtube.com/watch?v=SEdC2V9TTYs)
– dalsi horkou novinkou, kterou Adobe predstavilo jsou CSS Shaders (graficke efekty pro web): http://www.youtube.com/watch?v=NZRqnohI3m4
Me dva centy k tvemu clanku:
Nadpis je nepravdivy – HTML5 nezvitezilo nad Flashem. Adobe se pouze rozhodlo nevytvaret plugin (tzn. Flash Player ne Flash) pro mobilni zarizeni, protoze nebyli schopni zajistit konzistentni user experience napric platformami – tim chci rict, ze Flashove weby, pokud nejsou „optimalizovane“ pro mobilni zarizeni, jsou k nicemu a nikdo mobilni Flashove veci ani nevyrabi, protoze to nedava smysl. Adobe se tedy rozhodlo, ze misto pluginu, ktery se neosvedcil budou vice venovat packagerum (pro iOS, Droid a RIM), pomoci kterych budou moct Flash vyvojari vytvaret faux-nativni aplikace, coz se jiz osvedcilo. Vyrok, ze HTML5 zvitezilo nad Flashem je tudiz nepravda, protoze se bude pouzivat dale…jen trosku jinak a lepe.
Je treba upozornit, ze vse o cem se ted mluvi ve spojitosti s Flashem a HTML5 je pouze vazane na mobilni zarizeni. Na desktopech je situace naprosto jina a mnohem slozitejsi.
@Viktor Bezdek: Aha, já myslel, že jsem to dal dostatečně najevo v tom odstavci pod citací z tiskové zprávy Adobe. Rozlišuju Flash — nástroj na vývoj — a flash — plugin v prohlížeči, který je spojován se vším, co se donedávna na webu hýbalo (zjednodušuju).
Mě zajímá pouze to, že se Adobe odklání od Flashe jako nástroje na tvorbu animací pro web a od flashe (pluginu), jako platformy, která je šíří. Pouze tenhle kontext byl předmětem článku.
Nechtěl jsem psát o problematice Flash/nativní aplikace/AIR apod.
Ja jsem prave z celeho clanku neziskal pocit, ze bys mluvil o mobilech a o pluginu. Flash je technologie, Flash Player je plugin, pro prohlizec. Flash Player pro mobily odchazi, ale pro Flash jako takovy se nic nemeni.
Me to teda neda. Po precteni mi z toho neplyne, ze se bavime o mobilnich zarizenich, Flashi ci Flash Playeru. Z citace ano, ale z nasledneho textu, ktery je rozebiran ne. A vubec celkove to vyzniva, ze Adobe pohrbilo Flash.
Je to castecne PR bota Adobe a nedalo to daleko vice lidi a proto je take okolo toho takovy humbuk.
Adobe konci pouze s podporou Flash Playeru na mobilnich zarizenich a bude je smerovat na AIR aplikace. Je to logicky krok, protoze pro flash v mobilnim browseru stejne nikdo nevyviji. Kazdy dela aplikace a uzivatele to take tak chapou, proto smer na AIR (ktery je uz na vsech platformach vcetne „i“).
Co se tyce desktopu, tam se nic nemeni, vse zustava tak jak bylo. Flash Player, AIR, atp.
Ohledne nastroju pro HTML5 a Adobe. Je to take logicke, nechteji aby jim ujel vlak a proto do toho slapou stejne jako do Flashe. Pokud to udelaji sikovne, obe technologie maji prostor pro zivot. A navic flash neni jen o animacich, nektere veci v HTML5, css a JS, ktere se ted objevuji umi flash uz pekne dlouho a vetsinu by z nich clovek udelal i usporneji. Ale to je vyvoj.
Zaroven mi prijde i logicky krok, ze se snazi z Flashe exportovat HTML5, proc ne, vrstvy ma, naucim se jeden jazyk/produkt a umim vyplivnout jak Flash tak HTML5. Ideal … otazkou je, jaka bude realita.
Tot mych par c k tomuto.
Myslim, ze najlepsie danu vec vyjadril vo svojom weblog poste „Adobe Communication“ Matt ‚Legend‘ Gemmel -> http://mattgemmell.com/2011/11/09/adobe-communication/
Asi by ho Adobe malo najat ako PR cloveka… ;)
— s.
@Slavo Hezky clanek, s dovolenim sdilim dale. To ze to Adobe nezvladlo po strance PR to je pravda, bohuzel a vetsinou ke skode Flashe.
Zajimave je, ze nekteri pisi, ze Adobe je zname touto spatnou komunikaci, ja jsem zaznamenal takovouto botu poprve.
Dneska shodou okolností Dan Dočekal kritizoval Jarmaru, taky s poznámkami o příšernosti Flashe a jak to měli udělat v HTML5. Nevím, jestli jste vy dva někdy vyvíjeli nějakou RIA aplikaci (Fakturoid to rozhodně není), ale pro vývojáře, který potřebuje dělat aplikace běžící v prohlížeči a být přitom produktivní, je „čisté“ HTML5 naprosto příšernou vyhlídkou. Třeba taková Jarmara by v HTML5 stála násobek rozpočtu a výsledkem by akorát bylo, že si to spustí míň uživatelů (každý nemá Chrome nebo podobný moderní prohlížeč).
Abys mi rozuměl, já se celkem netajím s tím, že Flashové aplikace jako uživatel nemusím a že mi po uživatelské stránce víc vyhovuje HTML – např. na Gmail nedám dopustit. Flex (vývojový framework pro Flash Player a AIR) mě ale už pár let dobře živí a má to svůj důvod – ne každý je totiž Google, který může do blbého webmailu investovat miliony USD, a většina firem musí poměřovat výsledek s náklady. A tam „bohužel“ Flex / Flash jasně vede, přes drobné otravnosti jejich pluginu.
HTML5 bude výhrou, až bude mít tržní podíl podobný jako Flash Player a bude se pro něj pro něj programovat stejně snadno jako pro Flash Player. Doufám, že Flex bude v této budoucnosti hrát důležitou roli (kompilátor do HTML5 by to celé rozsekl), ale i kdyby ne, je mi to celkem jedno, hlavně ať v tom můžu být produktivní a nemusím řešit různé prohlížeče. Už ale proboha přestaňte argumentovat tím, že HTML5 umí animace nebo 2D grafiku nebo podobné detaily – vývojáři potřebují kvalitní IDE a propracovaný komponentový framework a rozumnější jazyk než JavaScript a tak dále. Animace a tak v celém balíčku samozřejmě být musejí, ale pro RIA aplikace je potřeba daleko, daleko víc.
Představa HTML 5 jako univerzální platfromy pro aplikace, který by se jen velmi vzdáleně (asi tak na několik světelných let pozadu) přiblížil možnostem flashe – to je zhruba stejná utopie, jako že Evropská Unie zajistí blahobyt a spokojenost všech.
Ač jsem nikdy ve flashi nic nevyvíjel, nerozumím proč všichni jásají s přenášením věcí na HTML 5.
Na rozdíl od webařů jsem zase vyvíjel v seriózních programovacích jazycích, které mají standard (tedy dobře napsaný standard pokrývající vše potřebné z jazyka, nikoli standard W3C, který klidně 20 let vyvíjí HTML aniž by popsal gramatiku a způsob parsování HTML například). A velmi dobře vím, jaký je rozdíl mezi tím psát v jazyce s dobrým a jednotným standardem, který je napříč vývojovými nástroji jednoznačně respektován. A pak podřadně napsaným standardem hochštaplerského W3C, který funguje jen tehdy, pokud uděláte dvacet verzí a otestujete na haldě různých user agentů. A pak to funguje jen někdy a jen dočasu.
Dám přednost tomu naprogramovat aplikaci v C++ před tím, abych jí musel psát v jakémkoli standardu vyvinutém W3C.
To je hlavní problém.
Nehledě na to, že možnosti flashe jsou o několik řádů výše, než to nejnabušenější HTML 5 – to je druhá věc.
Právě pro jednotnost standardů se věci ujímají – ne pro bordel a nejenodtnost ála W3C, nebo HTML 5, které všude funguje jinak, všude jenom částečně – a to klidně 10 let po standardizaci. To je za trest.
Proč se ujalo PDF? Asi proto, že zajišťuje stejnost tiskového výstupu všude. Proč se ujal flash – totéž.
Jestliže se věci začnou dělat v HTML 5, dám si smuteční minutu. A pak si ze smutku a žalu dám něco ostrého.
Miloslav Ponkrác: „Na rozdíl od webařů jsem zase vyvíjel v seriózních programovacích jazycích, které mají standard“ – mám toto sdělení číst tak, že lidé, co se zabývají webem, podle vás nikdy neviděli nic jiného než HTML, PHP a JS?
„Dám přednost tomu naprogramovat aplikaci v C++ před tím, abych jí musel psát v jakémkoli standardu vyvinutém W3C.“ – mám špatnou zprávu: nikoho nezajímá, čemu dáváte přednost. Zatím si užívejte, že si můžete vybírat, co budete psát a v čem. :)
„Nehledě na to, že možnosti flashe jsou o několik řádů výše, než to nejnabušenější HTML 5“ – souhlasím.
„Právě pro jednotnost standardů se věci ujímají – ne pro bordel a nejenodtnost ála W3C, nebo HTML 5, které všude funguje jinak, všude jenom částečně – a to klidně 10 let po standardizaci.“ Máte pravdu, proto se taky ujal technologicky nejvyspělejší systém Video2000 a smetl nekvalitní VHS z trhu :) Nebuďte bláhový, věci se neujímají proto, že mají jednotné standardy, ale proto, že je někdo dokázal prodat kritické mase zákazníků…
@Martin Malý a ostatní: Pomalu si v hlavě sumíruju, širší reakci na HTML5 vs. flash v kontextu webových aplikací a jednu z hlavních rolí tam hraje moje přesvědčení, že my, vývojáři v HTML5 (+CSS a JavaScript), máme… jak to říct… zkusím to přirovnáním: AJAX. Technologie jako taková tu byla pár let, než prorazilo mezi lidi pár dostatečně jednoduchých příkladů a pak se to rozšířilo jak oheň v suchém lese. Možnosti HTML5 jsou v IMHO v podobné fázi. Už toho umí hodně, ale vývoj jde tak rychle, že to nestačíme aktivně vstřebat. Ale brzy to nastane a pak to půjde rychle.
To, že se Adobe rozhodlo přidat na tuhle stranu to může urychlit a rozhodně nám to dá do ruky efektivnější nástroje.
To je zatím jen takové neuspořádané vyjádření toho, co se mi k tomuhle honí hlavou.
Martin Malý: Škoda toho osobně konfrontačního tónu. Já jsem psal o věci a o technických parametrech věcí. Škoda, že to berete jako osobní urážku.
„mám toto sdělení číst tak, že lidé, co se zabývají webem, podle vás nikdy neviděli nic jiného než HTML, PHP a JS?“ – Mám tam vymezení těchto 3 jazyků, nebo jsem to napsal maličko jinak? Není třeba mi vkládat do pera co jsem nenapsal.
„mám špatnou zprávu: nikoho nezajímá, čemu dáváte přednost. Zatím si užívejte, že si můžete vybírat, co budete psát a v čem.“ – Další osobně urážkový komentář, ach jo. Jinak není na co reagovat, kromě snahy si rejpnout nic na co se by se dalo reagovat.
„Máte pravdu, proto se taky ujal technologicky nejvyspělejší systém Video2000 a smetl nekvalitní VHS z trhu :) Nebuďte bláhový, věci se neujímají proto, že mají jednotné standardy, ale proto, že je někdo dokázal prodat kritické mase zákazníků…“ – A kolik procent trhu tedy ovládá dnes ten Váš VHS? Kromě muzeí a občasných zbytků na půdách nula nula nic.
Vážený pane Malý, v horizontu do deseti let lze okecat kvalitu a prosadit to marketinkovou silou. A nad deset, v krajním případě 20 let to neokecáte. Nad 20 let prostě půjdete s kvalitním standardem, a nebo to muzeum.
XHTML to taky neokecalo, udělalo papá. CSS stále se nějak ne a ne sjednotit na všech prohlížečích. HTML5 začalo jít jen proto, že to vyrvali z rukou W3C. Že se tot am později vrátilo, protože je W3C na kolenou prosilo, neb by bylo navýsost trapné, kdyby organizace pro rozvoj webových standardů nedělala web standardy, neb by je dělal jiný.
Situace jaká je dnes ve webových standardech je právě ta nekvalita. A ještě mnoho let se to bude řešit.
„Pomalu si v hlavě sumíruju, širší reakci na HTML5 vs. flash“
Jedna věc je jednoduchá. Možnosti HTML nejbližších 30 let nebudou dosahovat možností flashe.
To bude velmi ztěžovat to, aby vše bylo HTML5 only.
Nepomáhají tomu ani dnešní prohlížeče, které HTML5 umí všelijak.
A hlavně tomu nepomáhá samotné HTML5, které nevydalo standard a nevydá ho ještě pěknou řádku let. Tudíž vzniknou 2 standardy HTML5, jeden, který se tvoří divoce částečně z draftů HTML5, částečně z extenzí prohlížečů.
A druhý oficiální – podle mého skromného názoru to dopadne stejně jako v případě HTMLpředchozích verzí. V okamžiku oficiálního standardu HTML5 se zjistí, že nikoho oficiální standard nezajímá, protože se vytvoří divoký, prohlížeč od prohlížeče mírně jinak pojatý a bude to tam kde to bylo.
V tuto chvíli je HTML5 nedospělý standard, který nejde široce použít.
Technicky navíc na možnosti flashe HTML5 nemá. Na to není třeba dělat dotazníky, technika je poměrně objektivní a vyjádřitelná exaktně a nezávisle na lidech a pocitech.
„Možnosti HTML5 jsou v IMHO v podobné fázi. Už toho umí hodně, ale vývoj jde tak rychle, že to nestačíme aktivně vstřebat. Ale brzy to nastane a pak to půjde rychle.“
Stále není a řadu let nebude HTML5 standard. Momentálně se prostě, jak je hochštaplerským zvykem, ve W3C neodhadl vývoj, a vznikají divoké implementace HTML5 podle toho kam momentálně vane vítr v developerských diskuzích HTML.
„To, že se Adobe rozhodlo přidat na tuhle stranu to může urychlit a rozhodně nám to dá do ruky efektivnější nástroje.“
Adobe je slušně řečeno v krachu, ono se nerozhodlo, ono rezignovalo.
Ještě může udělat čáru přes rozpočet málo pravděpodobná varianta, a to dotažení open source varianty flashe. Pak byste se flashe nezbavili ani za zlaté sele. A že existuje a je dost daleko už hodně let.
Můj komentář nebyl míněn osobně, škoda, že to berete jako osobní urážku. Dovolte odpověď:
„Na rozdíl od webařů jsem zase vyvíjel v seriózních programovacích jazycích, které mají standard“: „vyvíjel jsem v seriozních programovacích jazycích, které mají standard (SPJKMS)“ je nějaké prohlášení. Formulace „já, na rozdíl od XYZ“ znamená, že to tvrzení, podle vás, pro XYZ neplatí. Tedy: „Webaři nevyvíjeli v SPJKMS“ (kdyby ano, nepsal byste „na rozdíl od“). Opravdu to je to, co jste chtěl napsat? (A opravdu to je „psaní o věci a o technických parametrech věcí“?)
„nikoho nezajímá…“ je věc, kterou mohu tvrdit obecně; kdyby tu něco takového napsalo víc lidí, psal bych to více lidem, kdyby to psal Honza Korbel, napsal bych to jemu, napsal jste to vy, adresoval jsem to vám, nic osobního. Tedy: Nikoho nezajímá, co má či nemá jeden který vývojář rád. Technologie neprosperují podle toho, jak je mají vývojáři rádi, ale podle toho, jaká je po nich poptávka. „Zatím si užívejte, že si můžete vybírat, co budete psát a v čem“ není rýpání, je to konstatování faktu: Buďte rád, že seženete práci pro svou specializaci takříkajíc „na každém kroku“, ono to může být za deset let úplně jinak. Pamatujete na „specialisty přes FoxPro“?
Ad VHS: Řekněme tak dvacet let, než bylo nahrazeno DVD, že? Nahrazení technologií novějšími je přirozené. Co tím chci říct: Na počátku vznikne třeba pět, šest „standardů“, které spolu bojují, a nakonec zůstane jeden, nejvýš dva. Ty pak žijí dlouhé roky, než jsou překonány novější generací a odejdou do muzea. Ovšem to, který že standard zvítězí, nezáleží na technické kvalitě nebo na lásce vývojářů, ale jen a jedině na tom, co přijme trh. A trh málokdy přijme to technologicky nejlepší řešení.
Martin Malý: Já to neberu jako urážku, jen jsem Vás upozornil, že jste začal diskutovat v osobní rovině namísto ve věcné rovině.
K Vašemu komentáři mohu řici jenom to, že se snažíte relativizovat celý svět. A nechcete slyšet, že jsou věci trvalejší a prchavé.
Pohybuji se v IT 25 let, a vždy jsem celkem v pohodě odhadl, co se rozvine, co zahybe a i zhruba kdy.
Řadě lidí jsem prostě nevysvětlil, proč kolem roku 1990 absolutně odmítám jakkoli se seznámit s tehdy největší bombou, operačním systémem IBM OS/2, před kterým stála obrovská buduocnost jak se všude mluvilo. A dokonce jsem tvrdil, že půjde do kopru a nic z toho nebude.
Stejně tak jsem před lety tvrdil co jsem se rozkoukal, že XHTML je bublina. A hle, je.
Jsou prostě stálice, kde se nikdo nemusí bát o práci. I v IT světě. Přežijí v pohodě přes 20 let. Základem je, že jsou solidně a PRAKTICKY postavené. Tedy jsou postavené tak, že mají solidní standard a solidní podporu a řeší praktické problémy, které skutečně někdo potřebuje.
V dnešním světě je hodně marketinkové, reklamní, nadšenecké i jiné mlhy. Podívejte se kolik technologií, jazyků a všeho mělo být bomba a trhák a pes po nich neštěkne po pár letech. Vtšinou se stačí na ně podívat prizmatem předchozího odstavce a bude Vám to jasné hned už v době vyjití.
Ono také může vzniknout a většinou také vzniká 5–6 standardů, které spolu bojují a zahynou všechny, pokud nesplňují parametry o dva odstavce nad tímto.
A nebo může vzniknout jeden standard a to se často stává a ten se prosadí.
Který standard vyřeší nezáleží na technické kvalitě, ale na to, co jsem popsal o čtyři odstavce nad tímto. Programovací jazyk C++ jsem dal jako příklad, protože jeho existence se blíží třicátému roku a dostává stále novou šťávu. Dokonce prožívá renesanci, protože se ukazuje, že nové požadavky řeší lépe, než „moderní jazyky“ – zejména v mobilní sféře. Ale klidně mohu dát příklad desítek jiných technologií, které poněkud překročily prchavost. Trh je nakonec přijal pro svou kvalitu a propracovanost standardu.
—
Jednu věc, kterou jsem chtěl sdělit už v prvním komentáři: HTML i ve verzi 5 je pouhým značkovacím jazykem nikoli programovacím jazykem. Srovnávat jeho možnost a schopnosti s flashem, či jiným systémem stavícím na programovacím jazyku je prostě srovnávání jablek a hrušek.
U HTML5, stejně jako u CSS, tak i u JavaScriptu se stejně nemůže plně rozšoupnout, protože všude to funguje jen částečně, přičemž všude jinak částečně.
A vzhledem k práci W3C je docela proavděpodobné, že za mého života to jinak, než jako BASTL fungovat nebude.
Prostě HTML5, CSS i JavaScript je BASTL. Neuvěřitelně zamotaný BASTL, a to je to, co zmenšuje jeho penetraci mimo webové stránky. Bastly totiž prodražují věci nehorázným způsobem – a ekonomika je to na co trh slyší velmi dobře. Více, než na tu kvalitu.
—
Dále už nebudu reagovat ani psát k tomuto článku. Vše podstatné jsem napsal a emoce vytvářet nehodlám.