Proč je vítězství HTML5 nad flashem dobré pro všechny

Přidáno 15. 10. 2012: Tento článek má volné pokračování v mém příspěvku HTML5 vs. Flash player

Z tiskové zprávy Adobe:

„Our future work with Flash on mobile devices will be focused on enabling Flash developers to package native apps with Adobe AIR for all the major app stores.

We will continue to leverage our experience with Flash to accelerate our work with the W3C and WebKit to bring similar capabilities to HTML5 as quickly as possible, just as we have done with CSS Shaders.”

Tedy, Flash (jako program, vývojový nástroj) bude od nynějška cílen na vytváření nativních aplikací pro mobilní platformy a to, co jsme znali my jako flash na webu se přesune do HTML5 (používáno jako zastřešující termín pro kombinaci HTML5, CSS3 a JavaScriptu.). Z toho logicky plyne, že na to bude jiný vývojový nástroj, třeba Adobe Edge.

Pak jsme vyměnili pár tweetů…

Twitter

…a ten poslední mě inspiroval k tomu, že nebude od věci rozepsat, proč je tak dobré pro všechny (vývojáře i uživatele), že HTML5 vyhrálo.

Animace v plenkách

Začnu tou „plenkovatostí” HTML animace. Hlavní důvody:

  • Animace přes CSS3 jsou poměrně novinka.
  • Jejich podpora je skvělá na mobilních zařízeních (protože většina jede na WebKitu), ale na desktopu je to pořád bída.

Jen málo lidí se tyhle novinky učí, protože „to stejně nikde nefunguje” a ještě míň je těch, kteří v téhle oblasti dělají primární výzkum a testují, co nám to vlastně umožňuje. Fáze, která produkuje tutoriály na animovaná tlačítka, nebo ještě hůř.

Ale to jsou zdroje, se kterými pak jako tvůrci uživatelských rozhraní pracujeme. To jsou mantinely, kde se můžeme pohybovat a je naším úkolem proměnit tyhle možnosti v lepší nástroje.

Konkurence urychluje

Pokud jste si zkusili nějakou tu HTML5 animaci realizovat, asi mi dáte za pravdu, že je to složitá a časově náročná práce, když to máte psát ručně.

A to mě přivádí k Adobe. Potřebujeme nástroj, který nám umožní propojit animování a programování. To, že by ho mělo vytvořit Adobe se jasně nabízelo – byl by to produkt, který by přesně zapadal do jejich portfólia.

Ale byl tu Flash, jejich technologie, kterou se snažili tlačit, takže si přece nebudou sabotovat jednu část svého byznysu, když by to mělo být za podporu technologie, kterou nevlastní, která měla neurčité standardy a chabou podporu.

Jenže to se rychle měnilo a na vznikající trh HTML5 animací se začali tlačit noví, malí hráči: Tumult Hype, Animatable, Sencha Animator. Adobe zjistilo, že jim ujíždí vlak.

Proto teď velí: „Plnou parou HTML5!”

Animace jsou jen část

A teď konečně k tématu článku.

Příklon Adobe k HTML5 je dobrý už jen z toho důvodu, že to zrychlí vývoj nástrojů a to následně akceleruje celé kolečko primární výzkum → nasazení v praxi.

Ale nejde jen o animace, o nějaké pasivní koukání na to, že něco někam přejede. Jde o interaktivitu, animaci jako součást lepšího UI.

Na tuhle oblast jsme jako vývojáři webu zanevřeli, protože to bylo to fuj, co se dělá ve flashi a „žádnej slušnej kóder se tím nezahazuje” (nadsázka, hyperbola, OK! :-)). Byla k tomu řada dobrých důvodů. Animace se používaly většinou jen pro efekt, pozlátko.

Čeká nás znovuobjevení animací a interaktivity. Stalo by se to i bez Adobe, ale takhle to bude snad o poznání rychlejší a pro nás všechny pohodlnější.

15