Jiný pohled na freemium

Nevím jak vám, ale mně přišlo samozřejmé, že webové aplikace vždy nabízí nějaký ten „free tarif”. V posledním týdnu jsem narazil na dva jiné pohledy.

Price Street

MailChimp – freemium až později

MailChimp v článku Going Freemium: One Year Later píší, že původně žádný free tarif neměli a to „původně” tu znamená několik let. Dočtete se, že k vyzkoušení freemia se rozhodli, až když měli fungující byznys a mohli si ten risk dovolit.

Bidsketch – zrušené freemium

Ruben Gamez v Why Free Plans Don’t Work* popisuje svou zkušenost, kdy se rozhodl na chvíli free tarif odstranit z přehledu, protože si všiml, že i jiné firmy je, jemně řečeno, upozaďují. Zjistil, že díky tomu má 10× lepší konverze.

Vzpomněl jsem si přitom na Jasona Frieda, který v téhle přednášce na FOWA Miami 2009 už před časem řekl: „Free converts, but paid converts even better.”

Takže nebuďte jako já a zamyslete se, jestli je pro vaši aplikaci freemium model opravdu nutný/vhodný.

* Za odkaz děkuji @MarekP

Zdroj ilustrační fotografie

6