Ďábelský marketing Applu
Za nejasných okolností, zato s velkou publicitou, Apple ztratil něco, co je nejspíš prototyp nové generace iPhonu. Dnes jsem párkrát slyšel, že jde o promyšlený marketing. Já jsem naopak toho názoru, že podobná pozornost Apple poškozuje a tudíž rozhodně nebyla nastražená.
Co se stalo
Všichni víme, že někdy kolem června Apple představuje novou generaci iPhonu. Dělá to tak už 2 roky. Spekulace o přicházející verzi se objevují už nějaký čas, jak je opět dobrým zvykem. Tentokrát se ale stalo něco, co rozhodně obvyklé není, 17. dubna Engadget ukázal fotky a Gizmodo 19. dubna publikovalo článek s tím, že mají přístroj v ruce a Apple věrohodnost potvrdil tím, že oficiálně požádal o jeho vrácení.
Nehodlám tu rozebírat novinářskou etiku, ani to, jak dalece tohle bude podobné skutečné nové generaci iPhonu. Zajímá mě čistě názor typu:
Apple funguje jinak
Dovolím si interpretovat uvažování, které za podobnými výroky cítím: „Co by jakákoli firma dala za publicitu tohoto rozsahu. Skvělá ukázka moderního marketingu, kdy firma dosáhne zdarma publicity, která by jinak stála obrovské peníze. Tudíž tohle není náhoda, ale plán.”
Jednoduchá otázka: K čemu by teď Applu tahle publicita byla? Ten telefon si nemůže nikdo koupit. Co to slyším, že „branding”, „buzz”…? Byli jste posledních pár měsíců na planetě Zemi? Apple nejdřív ohlásil iPad, což vyvolalo smršť článků s úvahami ve spektru od „úplný nesmysl” až po „budoucnost počítačů”. Pak se začal iPad prodávat a byl zdarma na titulce Newsweeku i Time a to je jen špička ledovce. Pak tu byla předváděčka iPhone OS 4. Vážně si myslíte, že potřebují dělat kolem svých neuvedených produktů humbuk stylem fake úniků?
Zopakujme si, jak kolotoč uvádění nových výtvorů Applu funguje. A všimněte si, že neříkám marketing, protože marketingový efekt tohohle systému je vedlejší produkt – využívaný a počítá se s ním, ale pořád vedlejší produkt.
Před pár dny jsem linkoval článek člověka, který se účastnil vývoje Macu. Ve stručnosti: malý tým, utajení, arbitrem všeho je Steve Jobs, žádný výbor nebo nedej Bože testování na lidech. Tenhle malý tým na něčem pracuje a většinou to trvá víc jak rok. Je pravděpodobné, že za tu dobu prosákne pár informací ven, ale většinou je to ve stylu „říká se, že Apple dělá na nějakém tabletu” a to je tak všechno.
Jak se blíží oficiální odhalení, rozšiřuje se počet lidí, kteří v Apple o projektu vědí nebo přístroj viděli, drželi ho v ruce. To vede k přirozenému nárůstu přesnějších informací o parametrech a popisu vzhledu.
V této fázi může Apple neoficiálně vstoupit do kolotoče a začít korigovat přehnaná očekávání tím, že pověření pracovníci zavolají, řekněme do New York Times nebo Wall Street Journal a poskytnou pár informací.
Nejsou žádné fotky. Pokud nenastane chyba nejsou žádné fotky až do oficiálního uvedení.
Týden nebo čtrnáct dní předem je ohlášeno oficiální představení tím, že Apple rozešle pozvánky vybraným novinářům.
Spekulace vrcholí. Situace podobná tomu, když před zážehem raketových motorů proudí hromady paliva do spalovací komory.
A zážeh! El Jobso vyleze na pódium, ukáže pár koláčů a pak z kapsy riflí vytáhne iPod Nano. A booom, fotky přesně toho momentu obletí svět.
Škodí, povídám!
Celé tohle divadlo je postavené na tom, že se něco ví — protože tomu se zabránit nedá — ale rozhodně se nesmí vědět všechno. V žádném případě nesmí utéct vzhled novinky. A už vůbec ne v takovém přestihu před uvedením!
Dovedete si představit jaké by byly titulky článků v případě, že by Steve ukázal něco, co už před dvěma měsíci proběhlo internetem?
„Apple představil, co jsme čekali”, „Ano, vypadá to tak, jak jsem ukazovali minulý měsíc”…
No to by byla určitě záplava článků. Není nic nudnějšího, než včerejší novinky.
Takže mi nic neříkejte o tom, že tenhle průser je marketing Applu. Mnohem blíž bude
Photograph of Steve Jobs’s Office. Taken earlier today. — Daring Fireball
Úplně souhlasím, ale pravdu se dozvíme až 22. června :-)
@Pari: Já myslím, že možná dřív: Hned po tom, co Apple podá na Gizmodo žalobu.
@jan na to ani nemusíme čekat, když už ho chce oficiálně zpět.
Mam rad nazory casto mimo hlavni proud, ktere vznikaji pouze dlouhodobym sledovanim problematiky. Diky za clanek!
Jedina vec, ktera me napada v souvislosti s podezrenim na PR je vecpat opet Apple do medii namisto „nepritele“ ___. Ma to dva hacky: 1. kdo je ___ (Adobe, Google, ???) 2. neexistuje precedens, ze by se kdy Apple takto choval. Takze teorie o PR ze strany AAPL je z 99% blbost. :)
Mám jednoduchou otázku: Komu ten humbuk kolem telefonu na fotkách prospěje? Pokud někoho takového dokážeme najít, pak se dá uvažovat o netradičním marketingu (ale nemusí to být jen ve prospěch Applu), pokud ne, přichází na řadu původní (a asi nejpřirozenější) možnost, že skutečně někdo něco zvoral (ať už ztratil nebo neuhldídal).
[…] článek: jan korbel // Ďábelský marketing Applu […]
@aprilchild, @BoB: Já bych v tom nehledal zase moc velkou konspiraci. Zatím se mi jeví jako jediný, kdo na tom vydělal server Gizmodo (a paradoxně i Engadget) a pak ten od koho oni prototyp koupili. Nechce se mi věřit, že by si Gizmodo někoho přímo najalo na to, aby prototyp šlohnul, na druhou stranu historka o ztrátě v hospodě zní stejně nepravděpodobně.
Nevěřím, že by v tom byla jiná firma.
Ještě doplním: Apple si neskutečně zakládá na špičkových fotkách svých výrobků. Že by toužil po tom, aby iPhone byl spatřen v podobě amatérských fotek na Engadget, mi nesedí. To by musel vývojář v baru zapomenout profi fotky, nikoliv ušudlaný prototyp.
taky bych řekl, že lidi co říkají že „apple je jen skvělý marketing“ si trochu pletou příčinu a důsledek. jistě, apple natočí hezký reklamy mac vs. pc, zaplatí pár velkých bannerů na NYT a vecpe iPad na předávání Oskarů. ale tímhle se přece nedá vygenerovat obrovská bouřlivá diskuse pod každým článkem o apple, fronty před obchodem, tuny rumors na všech webech ohledně každýho kýchnutí v apple, atd.
takže čím to je? nevím. ale řekl bych že hlavně tím, že s apple výrobkama je radost pracovat. podvědomně je to dá se říct příjemný – tuhle emocionální „nádstavbu“ člověk u běžnýho spotřebního zboží obvykle nemívá.
@jan „Nechce se mi věřit, že by si Gizmodo někoho přímo najalo na to, aby prototyp šlohnul…“ <- určitě jsi četl, co napsal Nick Denton Ihnatkovi: "And, yes, we'll do anything for a story. Our only obligation is to our readers."
A tuhle polívčičku budou přihřívat dokud to jen jde. http://mingramjr.com/hitler-shows-his-frustration-for-the-lost-iph
Ovšem nejsem si tak úplně jist, zda to bude Gizmodo, kdo se bude smát poslední…
jako, taky na mě ta myšlenka o ďábelském marketingovém plánu na chvíli dolehla, ale pak zas rychle přešla… přesně jak to vystihuje tenhle článek.
Pokud vím, onen mladík Gary (?) pracoval jako SW vývojář. Proč by měl něco takového _náhodně_ v kapse? Vždyť s iPhonem ani nemusel fyzicky přijít do styku. A pokud by s ním do styku přišel, tak *proč* a *jak* by ho nosil mimo laboratoře Apple?
Možná to není marketing Apple a možná také ano. Nebo za tím bude úplně něco jiného. Pochopil bych uniklé fotky z laboratoří apod., ale tohle je zvláštní.
Nebo navrhli více verzí a jednu neschválili, tak se s ní rozhodli udělat tento krok – tak špatná není, ale ta pravá (druhá a stále tajná) je mnohem lepší a s ní přijdou.
Tak nevím, ten názor „žádný výbor nebo nedej Bože testování na lidech“ nevidím moc podložený v linkovaném článku na Ask Tog. Opravdu Apple nic netestuje? Opravdu si to designeři za celý ten rok neprocházejí s někým jiným, než s tím přijdou za velkým šéfem?
Uplne suhlasim s autorom, ved pozrime sa na automobilovych gigantov, ten isty princip pred uvedenim noveho modelu, to iste divadielko a az do uvedenia sa novy model strazi lepsie ako hocikotory trezor v nasich bankach. Takze taky tip marketingu je sice dobry napad, ale skor do vysokoskolskych pripadovych studii ako do praxe firmy Apple