Apple iPad

Nedá mi to, abych nevyužil rozšířeného nepochopení toho, co iPad znamená a nenapsal kousek, na který budu brzo odkazovat s hřejivým „Já jsem vám to říkal!” Nebo mi bude připomínat, jak jsem byl mimo? Tak jako tak, užitečné zamyšlení.

V tomhle článku si kladu dva cíle:

  1. Vysvětlit, proč nepochybuji, že iPad bude komerční úspěch.
  2. Nastínit, proč si myslím, že tu jde o mnohem víc.

Nejprve, jak už to ve vyprávění o historických chvílích bývá, musíme do minulosti.

15. srpna 1998, ještě v saku, Steve Jobs představil první iMac, který ztělesňoval jeho oživenou vizi toho, co je to Apple Computer. A svět zvolal:

„Cože? Ono to nemá disketovou mechaniku? FAIL!”

23. října 2001, Steve Jobs vytáhl z kapsy iPod, jeden z nejúspěšnějších produktů v dějinách, který změnil hudební průmysl. A svět zvolal:

„Cože? Další MP3 přehrávač?! Menší kapacita a dražší než konkurence?! Si děláte srandu ne?! MEGA FAIL!”

9. ledna 2007, datum, Steve Jobs si pohrál s publikem svým „An iPod… A phone… And an internet comunicator. Are you getting it?” a iPhone začal měnit nejen trh mobilních telefonů. A svět zvolal:

Cože? Telefon bez klávesnice?! Blázni! Giga FAIL!

Středa 27. ledna 2010, ten kouzelník v riflích a černém roláku předvedl svůj nejnovější kousek. A svět zvolal:

Cože? Jenom větší iPhone? Pořád žádnej Flash, žádnej multi-tasking?! TERA FAIL!

Proč bude iPad úspěšný

iPad - aplikace iPod

Kombinací několika faktorů z nichž všechny nemůže zatím dát dohromady žádná jiná firma.

1. Dojem uživatele – User Experience

Apple nemá konkurenci, pokud jde o dojem uživatele. Slovy klasika: Můžete proti tomu protestovat, můžete s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat.

2. iTunes Store, AppStore, iBooks

iTunes už má Apple dlouho odzkoušené na iPodech a iPhonech, takže je to spolehlivá základna, kterou navíc hodně uživatelů zná.
Obrovský katalog hudby, filmů, aplikací a nově i knih. Vše budete moci kupovat přímo z iPadu, bezdrátově. Žádná jiná firma nemá takhle ucelenou nabídku, v takovém provedení (viz bod 1).

3. Cena

…budou těžko konkurovat něčím, co bude z výše uvedených důvodů horší a jejich výhodou bude jen to, že budou levnější o $100-$150.

Tohle jako argument před uvedením nikdo nečekal. Apple se ale evidentně rozhodl, že nedá konkurenci moc prostoru pro útok jedinou zbraní, která jí obvykle zbývá (taktika opět s úspěchem odzkoušená na iPodech i iPhonech). iPad začíná na $499 a prý mohou jít i níž.

Neříkám, že nikdo nevyrobí nic levnějšího, říkám, že budou těžko konkurovat něčím, co bude z výše uvedených důvodů horší a jejich výhodou bude jen to, že budou levnější o $100-$150. Apple si drží své vysoké marže, jak to dělá u všech svých produktů, ale v téhle cenové kategorii už ten rozdíl prostě nemá takovou váhu.

Výsledkem je to, že Apple má jednak vysoký tržní podíl, ale především vydělává mnohem víc, než jeho konkurence.

Vsuvka: Opakování historie?

Znalejší z vás si v tuhle chvíli možná říkají, že Apple dělá stejnou chybu, jako po uvedení Maca, kdy taky vydělávali a nevšímali si toho, že jim vedle roste trh PC, trh Microsoftu, který je převálcuje množstvím, ne kvalitou.

Myslím, že to není ten případ. Vedou mě k tomu dva důvody:

1. Apple si stále drží tržní podíl pokud jde o iPody, stále má největší růst v nově vznikajícím trhu smart phonů, který se teprve rozparcelovává (a zároveň požírá všechny ostatní kategorie telefonů, díky Moorovu zákonu).

2. Microsoft a jeho Windows porazili Mac, protože nabízeli vývojářům programů kompatibilitu a množství prodaných jednotek, které Mac neměl. Navíc měli nebo si postupně vytvořili dvě hlavní killer aplikace té doby: Excel, Word.

Především, mobilní zařízení mají jiné killer aplikace…

Jaká je situace dnes? Především, mobilní zařízení mají jiné killer aplikace: prohlížeč, přehrávač hudby/videa, kameru, GPS. S raketovým nástupem AppStoru (který zaskočil i Apple) se ukázalo, že další killer je tržiště, na kterém si přímo z telefonu koupíte aplikace od her až po propracované GTD organizátory.

Ve všech výše uvedených aspektech Apple buďto vede (prohlížeč, přehrávač), nebo podává velmi podobný výkon jako ti nejlepší z konkurence (kamera, GPS), ale má to vždy zabaleno do lepšího UI.

Shrnutí této vsuvky: Ano, Apple musí sledovat vývoj a nemůže spoléhat, že má své postavení jisté napořád (AppStore-schvalovací-proces na tebe se dívám), ale zatím se nemají proč bát.

Zpátky k iPadu.

Bude to někdo vůbec chtít?

Můžete mít sebelepší produkt, ale pokud nikdo nechce/nepotřebuje to, co nabízíte, prodávat se to nebude. Microsoft se snaží protlačit tablet-computing už asi 10 let. Bez úspěchu. Proč by měl Apple uspět?

Teď jsem se poolovou terminologii zasnookeroval. V této chvíli neexistuje na tuhle otázku neprůstřelná odpověď. Vezmu to tedy přes pár buzarů:

  • Výše popsané klady: UX, iTunes Store, AppStore, iBooks a cena
  • Apple má pod Jobsem pár dobrých záznamů (viz citáty na začátku), pokud jde o uvádění odvážných produktů, ze kterých se vyklubou hity
  • Díky iPodům i iPhonům má teď obrovský mind-share
  • Má vybudovanou síť vlastních obchodů
  • iPad by se měl ihned prodávat celosvětově hned od začátku

Stojím si i za tím, že se jich Apple prodá milión za první týden.

Přikláním se k názoru, že po prvních měsících, kdy si iPady koupí fanoušci a lidé, kteří už teď ví, že se jim iPad hodí, ostatní ho začnou často vídat všude možně a až půjdou kolem Apple Storu vyzkouší si ho a koupí.

Proto myslím, že iPad bude úspěšný, tj. jeho prodeje budou v řádu miliónů. Stojím si i za tím, že se jich Apple prodá milión za první týden.

Aktualizováno 9. 4. 2010: iPad se začal prodávat v sobotu 3. dubna ráno. Ve čtvrtek (8. dubna) ráno Steve Jobs na iPhone OS 4 předváděčce řekl, že prodali 450 000 iPadů. Milión za týden tedy nestihnou, ale na obranu svého odhadu můžu uvést, že oproti oznámení při představení iPadu, kde slibovali, že se bude prodávat ihned celosvětově, byl prodej omezen opět jen na USA a i tam mají problém s tím, aby stačili uspokojovat poptávku. Takže odhad čísla nevyšel, ale že to bude fenomenální komerční úspěch je už teď jasné.

A teď k tomu zajímavějšímu.

Prokletý souborový systém, změna paradigmatu a jiné konspirační teorie

Od uvedení GUI na Macintoshi jsme se v rozhraní operačních systémů moc neposunuli. Ne vážně, zamyslete se nad tím. Jasně, máme naleštěnější vzhled a ti šťastnější z nás Exposé, Time Machine, Spaces, ale to jsou všechno jen berličky, které nám pomáhají ustát 26 let starý koncept pracovní plochy, souborů a adresářů.

Zdroj http://weblog.muledesign.com

Všichni z nás viděli, jak počítač používají ti, o kterých my říkáme, že počítačům nerozumí, „lamy”, „BFU”… Když chtějí cokoli udělat, mají přesně stanovený postup, jak dospět k cíli. Změňte na jejich cestě jednu proměnnou — ikona nebude přesně na tom místě — a jsou ztracení. Oni nerozumí tomu, jak operační systém funguje. Proč by sakra taky měli! Stejně tak nerozumí, jak funguje mikrovlnná trouba, spalovací motor a stopadesát jiných věcí, které používají denně.

Pro ně je metafora uživatelské plochy a několika jiných vyhrazených adresářů (Hudba, Filmy, Obrázky) prostě pořád moc složitá. Velmi rychle se dostanou do stavu, kdy je celá plocha zaplněná soubory, protože to je jedno z mála míst, které spolehlivě v počítači najdou, takže tam ukládají vše. Zkrátka, věřím, že na současný stav, kdy uživatel pracuje tak říkajíc ve střevech operačního systému, bude překonán a iPad k tomu ukazuje cestu.

Že iPad nic neumí na to, abych vznášel takové soudy? Pravda, je přece jen na brouzdání z gauče, psaní emailů, koukání na filmy… čtení knih… skypování… prohlížení fotek… hraní her… (Co pro nás ty Římani kdy udělali?)

Cvak? iPad umí většinu toho, co běžný člověk chce od svého počítače. Navíc bude mít několik nezanedbatelných výhod:

  • Uživatelské rozhraní, které je řádově jednodušší než to, co nabízí jakýkoli jiný operační systém.
  • Systém, kterého si nebudou uživatelé vůbec vědomi, nebude mít žádné viry, bude vždy kompletně zazálohovaný (synchronizace s iTunes) a bude velmi stabilní.
  • To vše zabaleno v krásném, přenosném hardwaru s výdrží na baterie na celý den používání, dostupný za cenu, nad kterou nebudou muset moc přemýšlet.

Zpátky do budoucnosti

Jedno z největších překvapení z představení iPadu bylo, když Phil Schiller ukazoval verzi iWorks (Applovská obdoba Office) vytvořenou s naprosto předělaným uživatelským rozhraním zvlášť pro iPad. Myslíte, že by investovali tolik energie do něčeho, co je tak velký „krok stranou” od multimediálního přehrávače? Chápu to jako signál vývojářům: Kluci, tohle je nová platforma pro všechno. Ukažte co umíte!

Hned mě napadlo, jak skvěle by se na tom dělaly wireframy a ejhle, OmniGroup ohlásili, že hodlají pro iPad upravit všechny svoje aplikace.

Pokud znáte některé hudební programy na iPhone, přestavte si, co bude vytvořeno pro iPad. Představte si, jaké možnosti tu vznikají pro kreslení, pro hry… Uaaaa… mně z toho jde mráz po zádech a chce se mi křičet „Kurváááá to je rachoooot!”

Víte co jsou poslední slova v prezentačním videu iPadu na stránkách Apple?


In many ways, this defines our vision, our sence of what’s next.

— Jonathan Ive

…bude to další krok v (r)evoluci, která změní počítačový svět, jak ho známe dnes.

K čemu se tu celou tu dobu propracovávám je, že iPad, pakliže bude tak úspěšný, jak od něj Apple očekává, nebude jen multimediální přehrávač a čtečka knih, bude to další krok1 v (r)evoluci, která změní počítačový svět, jak ho známe dnes.

Jak ho přesně změní? Jsem opět zasnookerován, ale tentokrát je to hra opravdu na dálku. Převezme časem desktopový OS X prvky z iPadu? Udělá Apple nějaký větší iPad Pro? Obojí? A co na to Jan Tleskač?

Já prostě nevím a nedivil bych se, kdyby v tom neměli jasno ani v Applu, kde už na tom dělají.

Jsem ale přesvědčen o jednom, za pár let se podíváme zpátky na 27. ledna 2010 a budeme říkat: „Tehdy to začalo”.

Vítejte v budoucnosti.

Zdroje a doporučená další četba


1) „Další krok” protože prvním byl ve zpětném pohledu jednoznačně iPhone – zkouška konceptu „v malém”.

34