Co je a jak funguje MacHeist

Může to pro vás být rozdávání aplikací, dobrý nákup, zábavná hra, učebnice marketingu nebo nechutný humbuk — záleží na tom, z jaké pozice se na MacHeist díváte.

Východiska

Macheist VaultVznik MacHeistu má na svědomí partička John Casasanta, Phillip Ryu a Scott Meinze (dnes už rozšířena o další lidi), která našla zajímavou díru na trhu malých aplikací pro Mac a v roce 2006 zkusila něco nového.

Jakou díru? Pro Mac tvoří spousta jednotlivců nebo malých týmů aplikace, kde východiskem většinou bylo, že jim samotným něco chybělo. Aplikaci pak prodávají na svých stránkách za cenu někde kolem $30 USD. Tyhle firmičky, ale nemají sílu udělat kolem svých produktů rozruch a přitáhnout pozornost velkého počtu potenciálních kupujících. Buď nemají rozpočet nebo schopnosti organizovat marketingovou kampaň — přece jen pro hodně z nich to není hlavní zdroj příjmů, chodí do práce…

A tu se objeví výše uvedená parta schopných tvůrců webu a hlavně neskutečných marketérů, kteří oslovili vývojáře s nabídkou: „Dejte nám hodně, opravdu hodně, levnou cenu na kopii vaší aplikace, my vám na oplátku zaručíme takovou pozornost, kterou byste sami nevytvořili ani náhodou. Získáte spoustu nových klientů, ze kterých třeba hned nebudete mít takový příjem, ale až bude další placený upgrade…”

Marketing alá MacHeist

A teď, jak dostanete spoustu lidí na svou stránku? Různých pokusů o to prodávat jednorázově zlevněné aplikace bylo už víc i před MacHeistem, ale úspěšnost nic moc. První MacHeist byl spuštěn s tím, že zaplatíte $49 a máte jistou licenci na asi 5 aplikací. Další taháky (třeba TextMate) se otevřou až po určitém počtu prodaných licencí, který je předem zveřejněný — pro zajímavost v roce 2006 to pro TextMate bylo 5.600 licencí.

Fajn, ale to je všechno? Kdepak! Na pozadí MacHeist je totiž zábavná hra. Když se zaregistrujete, stane se z vás agent, kterému je z centrály zadán úkol — většinou nějaká těžká logická hádanka — když ho vyřešíte, získáte třeba nějaké aplikace zdarma, nebo slevu z ceny licence. Úkoly jsou zadávány po pár dnech, takže máte dost času se dívat na diskuzní fóra přímo ve vašem účtu, kde se diskutují řešení, ale také máte dost prostoru k tomu dávat o svém nadšení vědět všem známým na Twitteru, Facebooku… Každý je přece rád upozorní ostatní „Hej, tady můžete stáhnout tuhle skvělou aplikaci zadara! Stačí se zaregistrovat!” Agenti se združují do týmů, které mezi sebou soupeří o to, který nasbírá více bodů atd. atp. Prostě kombinace nejrůznějších opravdu chytrých sociálně-marketingových triků.

Navíc, při koupi licence si můžete vybrat z různých charitativních organizací a těm odvedou část toho, co zaplatíte (tuším, že posledně to bylo asi $10 z každého nákupu).

Výsledek? Minulý MacHeist, s pořadovým číslem tři, prodal 88.401 licencí a na charitu odvedl $842.648 USD. (Zdroj)

Kontroverze

Kde je zakopán pes s háčkem? Pokud jste uživatel, tj. chcete si prostě jen zahrát pár skvěle zpracovaných logických hádanek a/nebo levně koupit aplikace na svůj Mac, není lepší příležitost. Naprosto doporučuju. Sám jsem koupil všechny tři balíky.

Zajímavá debata se po prvním MacHeistu rozpoutala kolem toho, že organizátoři vlastně tvůrce dost „vysvačili”, tj. dali jim málý podíl ze zisku. Nejznámějším kritikem byl rozhodně můj oblíbený John Gruber ve svém článku The Iniquities of the Selfish:

MacHeist’s organizers and defenders are arguing that no one forced the participating developers to agree to their terms, and that these developers are in fact happy with how the promotion is going, and that the users who’ve purchased the bundle are delighted with the price. But none of these things are in dispute.

What’s in dispute is whether the money is being distributed equitably. Just because someone is satisfied with a bad deal doesn’t mean it isn’t a bad deal.

Navrhuji přečíst jeho argumentaci celou. Mimo jiné se točí také kolem toho, že příliv nových zákazníků pro vaši aplikaci sám o sobě nemusí být až tak fajn, pokud z každého z nich vyděláte jen pár dolarů, mohou veškeré zisky pohltit třeba větší náklady na jejich podporu.

Dá se ale říct, že to všechno byly porodní bolesti nového konceptu prodávání aplikací. Organizátoři spoustu oprávněných námitek pořešili a sami vývojáři už teď taky vědí mnohem líp, do čeho jdou. Za poslední dvě reprízy už jsem žádné podobné námitky nezaznamenal.

Kritiku si místy vysloužily marketingové praktiky MacHeistu, kdy třeba pro odemknutí nějaké aplikace musíte něco tweetnout, což pak otravuje všechny kolem, ale to už je problém, se kterým se všichni potýkáme denně (Twitter, Facebook) a musíme se s ním vypořádat tak, že si dobře vybíráme lidi, kterým věnujeme pozornost.

Tak zdar, agenti!

Nevím jak vy, ale já si rozhodně další díl téhle hry/prodejní akce/učebnice marketingu nenechám ujít. Nezapomeňte, že na stažení prvních šesti aplikací zdarma už je jen 5 dní!

Ach, vytváření dojmu naléhavosti časovým omezením… no učebnice :)

10