Rozhraní internetového bankovnictví mBank trochu jinak

Když před časem přišla mBanka, říkal jsem si, že chvíli počkám, až vyladí úvodní mouchy a pak ji vyzkouším. No, už jsem klient a webové rozhraní mBanky mě jako designéra uživatelských rozhraní nenechává chladným.

Jsou weby a web aplikace, na kterých rychle poznáte, že jejich design (ve smyslu celkového dojmu uživatele, ne jen vzhled) navrhoval grafik – příklad za tisíc slov www.divadlo29.cz. Od hvězdiček v title stránky až po to naprosto nesmyslné řešení skrolování obsahu stránky pod velkým obrázkem, které mě přivádí k šílenství, kdykoli se chci podívat na program. Uuuaaa… to mi svírá prsty na nohou v pěst.

1… 2… 3… 4… 5… Uf…

Design správy účtů mBank musel naproti tomu navrhovat programátor.

Obrazovka pro přihlášení

Vezmeme to od začátku. Už adresa je špatně zvolená: https://cz.mbank.eu ? Nebyla by lepší adresa http://mbank.cz / mujucet nebo něco na ten způsob? Ale čert to vem, já se na tu titulku mBank podívám, abych si kliknul na ten čudlík Přihlášení.

Přihlašovací obrazovka mBank

Obrázek s formulářem loginu mBank

Dostali jsme se tedy na přihlašovací obrazovku. Přiznejte se, kdo z vás si kdy přečetl ty texty po stranách? Já až teď. O nic jste nepřišli. Ty texty by tam nemusely být a měli bychom čistší stránku. Proč je třeba neumístit až za nějaký odkaz „O bezpečnosti”, na který by si kliknul jen ten, koho to zajímá. A opravdu je nutné mi říkat, že používám „Internetové bankovnictví”?

K přihlašovacímu formuláři samotnému. Když už si popisky zbytečně prodlužujeme o slovo „Vaše” mohly by fungovat, jak správný label má, tj. přesunout mi kurzor do příslušného políčka. A kdo vymyslel popisek „Potvrdit” pro tohle odesílací tlačítko? Nebylo by lepší třeba „Přihlásit”?

Nástřel upravené přihlašovací obrazovky

Obrázek s mou úpravou login obrazovky

Rozhraní pro správu účtu

Tady se naplno projevuje „programátorský” přístup k designu: Vypisovány jsou informace, které mnohdy nejsou důležité, to vše je nevhodně rozmístěno a špatně typograficky.

Úvodní obrazovka po přihlášení

Kde začít… Asi u hlavního menu.

Zdaleka největší problém menu je, že sdružuje položky s naprosto rozdílnou prioritou pro uživatele a dává jim všem téměř stejnou váhu. Co dělá „Kontaktujte nás” v hlavním menu? Obdobně „Moje kontaktní údaje”, což je hodně nešťastné pojmenování toho, co obvykle očekáváme pod odkazem Nastavení. „Operace k autorizaci” v hlavním menu, i když prakticky nikdy takové tlačítko nepoužiji, protože potvrzuji zadání ihned při zadání? Nebylo by lepší případné operace k autorizaci zobrazit v obsahové části teprve, až tam nějaké budou?

Perlička je umístění tlačítka „Odhlásit”. Trvalo mi opravdu dlouho, než jsem si zvykl na to, že není vpravo nahoře jako v drtivé většině aplikací, ale v hlavním menu. Pak se tu ještě zbytečně opakuje „Moje” a to až do poněkud absurdního tlačítka „Moje služby” – jako bych jim něco nabízel já :)

K těm zbytečným textům: Opravdu potřebuji mít na prominentním místě informaci o tom, jaké je mé jméno, nebo že jsem se přihlásil naposled včera (zapsáno navíc v tom pěkném, obyčejným lidem dobře známém, formátu) a chybí informace o mém neúspěšném přihlášení?! Už víte, proč jsem říkal, že to navrhoval programátor?

Takhle nějak bych úvodní obrazovku navrhoval já.

Nástřel upravené úvodní obrzovky

Můj nástřel úvodní obrazovky

Berte tohle spíš jako velmi základní wireframe určený pro další další debatu s klientem, ale myslím, že dobře ilustruje, jak by měla úvodní obrazovka fungovat. Co potřebuji přes internet udělat nejčastěji? Podívat se na zůstatek, poslat někam peníze a podívat se, jestli už mi nějaké peníze přišly. To všechno a další se dá na jednu obrazovku celkem přehledně dostat.

Závěr

Proč jsem to celé psal? Hm… nejdřív jsem si myslel, že se mi uleví, ale pak už se to psaní nějak táhlo, takže rychlá katarze se nedostavila. Vzal jsem to tedy jako malé cvičení v uživatelském rozhraní, které snad rozezní strunu i u jiných lidí používajících tu více, tu méně příjemné internetové bankovnictví. Třeba se můj nářek dostane i někam, kde s tím můžou něco dělat. Jeden nikdy neví.

Aby bylo jasno, jinak se mi služby mBank líbí, od nového roku se chystám tam přesunout všechna konta. Mám tedy na dobře fungujícím rozhraní mBank tak trochu vlastní zájem :)

29