Rozhraní internetového bankovnictví mBank trochu jinak
Když před časem přišla mBanka, říkal jsem si, že chvíli počkám, až vyladí úvodní mouchy a pak ji vyzkouším. No, už jsem klient a webové rozhraní mBanky mě jako designéra uživatelských rozhraní nenechává chladným.
Jsou weby a web aplikace, na kterých rychle poznáte, že jejich design (ve smyslu celkového dojmu uživatele, ne jen vzhled) navrhoval grafik – příklad za tisíc slov www.divadlo29.cz. Od hvězdiček v title
stránky až po to naprosto nesmyslné řešení skrolování obsahu stránky pod velkým obrázkem, které mě přivádí k šílenství, kdykoli se chci podívat na program. Uuuaaa… to mi svírá prsty na nohou v pěst.
1… 2… 3… 4… 5… Uf…
Design správy účtů mBank musel naproti tomu navrhovat programátor.
Obrazovka pro přihlášení
Vezmeme to od začátku. Už adresa je špatně zvolená: https://cz.mbank.eu ? Nebyla by lepší adresa http://mbank.cz / mujucet nebo něco na ten způsob? Ale čert to vem, já se na tu titulku mBank podívám, abych si kliknul na ten čudlík Přihlášení.
Obrázek s formulářem loginu mBank
Dostali jsme se tedy na přihlašovací obrazovku. Přiznejte se, kdo z vás si kdy přečetl ty texty po stranách? Já až teď. O nic jste nepřišli. Ty texty by tam nemusely být a měli bychom čistší stránku. Proč je třeba neumístit až za nějaký odkaz „O bezpečnosti”, na který by si kliknul jen ten, koho to zajímá. A opravdu je nutné mi říkat, že používám „Internetové bankovnictví”?
K přihlašovacímu formuláři samotnému. Když už si popisky zbytečně prodlužujeme o slovo „Vaše” mohly by fungovat, jak správný label
má, tj. přesunout mi kurzor do příslušného políčka. A kdo vymyslel popisek „Potvrdit” pro tohle odesílací tlačítko? Nebylo by lepší třeba „Přihlásit”?
Obrázek s mou úpravou login obrazovky
Rozhraní pro správu účtu
Tady se naplno projevuje „programátorský” přístup k designu: Vypisovány jsou informace, které mnohdy nejsou důležité, to vše je nevhodně rozmístěno a špatně typograficky.
Kde začít… Asi u hlavního menu.
Zdaleka největší problém menu je, že sdružuje položky s naprosto rozdílnou prioritou pro uživatele a dává jim všem téměř stejnou váhu. Co dělá „Kontaktujte nás” v hlavním menu? Obdobně „Moje kontaktní údaje”, což je hodně nešťastné pojmenování toho, co obvykle očekáváme pod odkazem Nastavení. „Operace k autorizaci” v hlavním menu, i když prakticky nikdy takové tlačítko nepoužiji, protože potvrzuji zadání ihned při zadání? Nebylo by lepší případné operace k autorizaci zobrazit v obsahové části teprve, až tam nějaké budou?
Perlička je umístění tlačítka „Odhlásit”. Trvalo mi opravdu dlouho, než jsem si zvykl na to, že není vpravo nahoře jako v drtivé většině aplikací, ale v hlavním menu. Pak se tu ještě zbytečně opakuje „Moje” a to až do poněkud absurdního tlačítka „Moje služby” – jako bych jim něco nabízel já :)
K těm zbytečným textům: Opravdu potřebuji mít na prominentním místě informaci o tom, jaké je mé jméno, nebo že jsem se přihlásil naposled včera (zapsáno navíc v tom pěkném, obyčejným lidem dobře známém, formátu) a chybí informace o mém neúspěšném přihlášení?! Už víte, proč jsem říkal, že to navrhoval programátor?
Takhle nějak bych úvodní obrazovku navrhoval já.
Můj nástřel úvodní obrazovky
Berte tohle spíš jako velmi základní wireframe určený pro další další debatu s klientem, ale myslím, že dobře ilustruje, jak by měla úvodní obrazovka fungovat. Co potřebuji přes internet udělat nejčastěji? Podívat se na zůstatek, poslat někam peníze a podívat se, jestli už mi nějaké peníze přišly. To všechno a další se dá na jednu obrazovku celkem přehledně dostat.
Závěr
Proč jsem to celé psal? Hm… nejdřív jsem si myslel, že se mi uleví, ale pak už se to psaní nějak táhlo, takže rychlá katarze se nedostavila. Vzal jsem to tedy jako malé cvičení v uživatelském rozhraní, které snad rozezní strunu i u jiných lidí používajících tu více, tu méně příjemné internetové bankovnictví. Třeba se můj nářek dostane i někam, kde s tím můžou něco dělat. Jeden nikdy neví.
Aby bylo jasno, jinak se mi služby mBank líbí, od nového roku se chystám tam přesunout všechna konta. Mám tedy na dobře fungujícím rozhraní mBank tak trochu vlastní zájem :)
ani jedna banka co znám to nemá vyřešené dobře, vrcholem je unicredit, kde si člověk může programátorsky nastavit v roletkách všechno vypisování a nastavení, aby se mu to pak po odhlášení zase všechno nastavilo na defaultní hodnoty..
Misha: Fakt? Slušný :)
Zajímavé, že v těch miliónech, co za ty systémy určitě platí nenajdou pár desítek tisíc na pořádný UI.
Na rozhraní mBank jsem položil dotaz na fóru.. sesypal se na mě fanatický dav obdivovatelů banky, který řval jednotně něco ve smyslu – MY NECHCEME OMALOVÁNKY, MBANK JE NEJLEPŠÍ.. o čemž jsem samozřejmě vůbec nepsal.. vyjádření představitelů mBank bylo něco ve smyslu, že je sestavován tým lidí, kteří ho mají redesignovat.. tak jsem zvědav.
Btw. dobré wireframy, nějak takhle bych si to představoval :-) (standardně totiž hledám historii tak, že kliknu na mKonto, a pak na změnu názvu účtu..)
Máš naprostou pravdu. Zoufalé rozhraní IB mBanky mě opravdu zaskočilo, od čistě elektronické banky bych čekal něco vymakanějšího. Běžný platební příkaz je od příhlášení vzdálený 3 otravné myšokliky, výpis posledních transakcí rovněž.
Na druhou stranu příjemným plusem je, že funguje prakticky všude, i v silně upravené Opeře nebo v Safari.
řešení divadelníhoo problému:)
http://www.divadlo29.cz/title.htm
Tvůj návrh je rozhodně mnohem použitelnější a přehlednější (navíc máš v tom novém návrhu mnohem víc peněz ;).
Osobně si myslím, že i v mBank si spousta lidí uvědomuje problém v designu. Akorát v tak velké firmě je asi těžké prosadit nějaké změny, když se vedení design „líbí“. Navíc design přeci funguje, když má banka stále nové a nové klienty, takže není zas tak potřeba jej měnit. Tím spíš, když i ostatní banky ho taky nemaj nijak extra.
Jinými slovy, bych v brzké době redesign mBank neočekával. Co bychom taky chtěli zadarmo, že?
Adam: A dokonce funguje i v IE na Windows Mobile :)
Souhlasím s tím, že jsou webové aplikace internetového bankovnictví v hodně kritickém stavu. Pro mě je opravdovým hitem stránka české spořitelny. Tam uživateli vynadají že nema Internet Explorer nebo Firefox, pak se ho zeptaji na jazyk a pak se smí teprve přihlásit. Bohužel si to však nepamatují (nedej bože že by to zjistili z Locale) a tak se na to ptají pokaždé.
V celém internetovém bankovnictví umožňují změnit snad všechno, ale aby se v tom čert vyznal, když se všechno jmenuje téměř stejně. A vrcholem pro mě bylo modré zaškrtávátko na modrém pozadí s modrým rámečkem. Díky bohu za tabelátor.
Pekne vymyslene obrazovky. Mozno by banka mohla mat na vyber niekolko variant UI.
Hellish: tak s tymi peniazmi si to sice out ale trafil ;)
jééé, a já už se těšil, že to tak změnili.
Myslím, že nejšílenější je v mBance formulář příkazu k úhradě :-O.
Jakub: No ono tam těch procesních věcí je nesmyslných víc, ale na to už mi nezbylo času a sil ;)
Moc pěkná práce! Kdybys to navrhl komplet, tak bych mohl zkusit, že naše agentura by to do mBank zkusila natlačit. Ale protože je výsledek dost nejistý, nemůžem ti nic dopředu zaplatit :-(
[Adam] Na výpis posledních transakcí se dá jedním klikem. Klikni na zůstatek. Ale je to hodně neintuitivní.
Pěkné – mně osobně se většina popisovaných změn líbí (i když některé věci bych neoddělával). Je pravda, že v Polsku existuje tým, který se zabývá změnami IB – jak z hlediska interface, tak z hlediska funkcionalit (ano, musím uznat, že je k vzteku, když nejde vyhledávat podle čísla účtu nebo variabilního symbolu, ani fulltext v poznámce). Ale speciální díky za upozornění na možné změny v názvu tlačítek či popisků – to je po pravdě řečeno mnohem snažší (i když ne triviální) změnit, než celkovou logiku systému.
Každopádně posílám dál, všem za věc zodpovědným činitelům :) díky!
K textům na stránce s přihlášením bych nebyl zase takový skeptik. Pro běžné uživatele jsou opravdu důležité, jako vodítko naprosto ideální. Se zbytkem ale víceméně souhlasím.
zajimava studie! jinak jmeno bych tam urcite nechal, kdyz pracujes s nekolika ucty ktery jsou dostupny pod jednim prihlasenim, tak se to fakt hodi…ostatni souhlas bez diskuze
[Adam Zbiejczuk] A přesně kvůli tomuhle mBanku fakt žeru. Napsat podobný článek o IB jakékoliv jiné banky, tak o to management banky ani nezavadí a pokud ano, tak to zahodí do koše. Je jen škoda, že je česká pobočka tak závislá na polské matičce.
tak tak,
je tam toho vice, zcela zmatene prolinkovana uvodni strana (klik na nazev uctu vede jinam jako klik na zustatek uctu, spatne hlasky po provedeni akce, ne prilis pohodlny pruvodce provedeni prikazu, zmatena leva navigace (po kliku na ucet se objevi jakasi vnorena navigace k uctu placnuta mezi moje ucty a platebni karty atd.
Mrzute pouzivani od zacatku, ale rikal jsem si, ze to je urco spolecny system s polakama (jsou pripady polskych hlasek), takze cesi s tim nic neprovedou, tak jsem zvedav jestli to polaci redesignuji
Dobře napsané. Po prvním přihlášení k účtu mne UI Mbank také velmi nemile překvapilo. Jsem zvyklý z GE Money, kde je rozhraní celkem fajn a stále na něm makají.. ale ty poplatky :( Takže Mbank stále vpřed a zpátky ni krok. ;)
Pěkný článek a pěkný nápad. Jediné čeho se bojím, je to, aby po nějakém tom redesignu nepřestalo internetové bankovnictví fungovat v mobilním telefonu, což se zatím u ostatních bank dělo a děje při všech redesignech a vylepšování pomocí AJAXů a všemožných kontrol, zda máte ten jediný a správný internetový prohlížeč.
Jinak jsem PRO všemi deseti.
Velice prijemne cteni i skvely napad! Myslel jsem na to uz nekolikrat. Ale pak jsem si rekl, ze to prece nemuze stvat jen me a ze tam nad tim urcite nekdo dobry v UI duma…
Par prvnich dni to na iPhone nefrcelo, ale uz to bezi i na nem.
Je to asi jen o zvyku. Vylepšit se dá všechno ale hlavní je funkčnost! A kdyby se pozitivní změnou rozhraní pozitivně změnila výše zůstatku i na mém účtu rozhodně bych se nezlobil :-)
Chytrý a mazaný článek :-)
v jednoduchosti je sila panove
souhlasím s jankem protože již najít přihlašovací stránku je umění jako by tato banka ctěla otrávit svoje klienty. ale nevím proč jedinný problem je asi v tom že tyto komentáře mbank vůbec nezajímají jinak by s tím už museli něco děat .uzel
Jsem laik, takže to tak berte. Na zobrazování mých účtů mi vadí to, že se na obrazovce objeví všechny mé účty, což mne deprimuje, když okolo mne je pět čumilů. Valnou část operací provádím v mKONTU, proč si nemohu kliknout pouze na mKONTO a je to.
Naprosto souhlasím. Je tedy pravda, že jsem grafik, tak mi vadí především ta grafická podoba aplikace. Neříkám, že tam musí být kila grafiky (naopak), ale alespoň držení se CI brandu v barvách by bylo skutečně vhodné. modrá a oranžová nemá s mBank nic společného nemluvě o tom, že jde o dost agresivní kombinaci barev. Naprosto nepochopím, proč s tím něco neudělají…
PS: taky jsem se zmínil ve fóru a stejná reakce. Fanoušci mě drtivě odsoudili, vedení si tohoto názoru samozřejmě ani nevšimlo…
Ten váš navrh je supr. Nechapu proč to dodnes nemá žádná banka takto perfektne vyřešené. Peníze na to mají a efekt by se dostavil velmi rychle.
Tenhle kreativní přístup se mi líbí.
používám CSOB a „zvykl“ jsem si a považuju to za docela slušné (zejména i takové pitomosti jako potvrzování SMS, kdy 3*3 alfanum znaky se opisují DALEKO lépe než v EB/RB 14 číselný kód)
po zkušenosti s mBank, kde je naprosto tristní třeba zrušení (nebo vůbec kontrola) trvalých příkazů…. to samé ING konto, trvalé příkazy jsou tam spíše za trest :(