Nepopisujte, ukažte

Příklad toho, jak mi můj způsob uvažování někdy brání udělat jednodušší a lépe fungující uživatelské rozhraní. Šlo o PDF dokumenty, ale poučení má širší platnost.

Dělám na webu prodejce leteckých motorů. Každý motor má svou dokumentaci – kolem pěti PDF souborů. Měl jsem na stránce dost místa, tak jsem si řekl, že tam můžu umístit i malé ikony jednotlivých dokumentů. (První verzi vidíte na obrázku níže. Ještě na ni nenajíždějte myší, prosím.)

Ale pak klient přišel s tím, že se mu náhledy PDFek tak líbí, že by je chtěl větší. A když už v tom budeme, tak je můžeme udělat tak velké, že uživatel stránek přímo z náhledu přečte, co je to za dokument a můžeme se zbavit těch nadpisů. (Upraveno 24. 7. 2008) Tady bych měl dodat, že cílová skupina webu jsou technici, kteří už ty příručky mnohokrát viděli a poznají je podle vzhledu, proto nepotřebují číst názvy.

Výsledek po najetí myší:


 

Vidíte, jak se to odstraněním nadpisů zpřehlednilo? Uživatelé mají mnohem rychlejší a pohodlnější přehled – nemusí nic číst, všechny dokumenty vidí.

Poučení tedy zní: Kdykoli předkládáte uživateli něco k přečtení — názvy dokumentů, chybovou hlášku apod. — zkuste se zamyslet nad tím, jestli by nebylo možné mu výsledek přímo ukázat. Proto je mnohem lepší yellow-fade, než nějaký zelený rámeček se zprávou, že úprava proběhla správně.

23