Zadarmonomika, dodatek: Google Power

Článek o Google Ad Manageru mě pomohl si uvědomit zajímavou metodu podpory svého hlavního podnikání, kterou Google používá a hezky navazuje na můj minulý článek, kde komentuji koncept Free od Chrise Andersona.

Google totiž využívá možností internetu k tomu, aby vytvořil nástroje, které pomáhají jeho klientům spotřebovávat více jeho produktů, nebo vytvářet vhodné podmínky pro jejich větší spotřebu.

Co se za touto krkolomnou větou skrývá? Křišťálově čistý příklad podnikání v informační ekonomice.

Křišťálově čistý příklad podnikání v informační ekonomice

Hlavní byznys1 Googlu je prodej reklamy. Hlavním „výrobním prostředkem” je vyhledání. Dokud bude poskytovat lepší výsledky než konkurence, mají zajíštěný příjem z kontextové reklamy. Klíčový kapitál je znalost — kvalitní vyhledávací engine — navíc znalost, která se musí neustále zlepšovat, nebo by je konkurence dohnala a následný odliv uživatelů (a příjmů) by byl velmi rychlý.

Až při zamyšlení nad tímto článkem mně došlo, že to je jen jeden pilíř, o který se opírají. Další tvoří jejich nástroje na podporu prostředí, ve kterém se jejich produkt bude víc prodávat. Větší trh, to je pro Google více stránek, které nesou jejich reklamy. Takže koupí a vylepšují Blogger, který umožňuje velkému počtu lidí a firem jednoduše vytvářet a spravovat stránky a samozřejmě do nich vkládat reklamy od Googlu.

Ale navíc podporují i zadavatele reklam. Google Analytics pomůže optimalizovat obsah, zvětšit návštěvnost, lépe cílit. Analogicky pro Feedburner. Ve výše zmíněném článku v New York Times se píše o jejich nejnovějším produktu Ad Manager, který slouží pro ucelenou správu reklamní činnosti.

A máme tu sebe-podporující systém, který dovoluje zadavatelům reklam vydělat víc peněz a Google má svůj podíl na každé transakci.

Použití síly internetu v novém obchodním modelu

To je to, co jsem cítil v pozadí článku Chrise Andersona, ale co jsem tam přímo nenašel. To je použití síly internetu v novém obchodním modelu. Zkuste si to představit analogicky ve „fyzickém světě” – mě z toho za chvíli začala bolet hlava, protože některé principy se přenášejí velmi těžko.

Pokus: Je to jako kdyby automobilka využívala pro návrh a výrobu aut samotné zákazníky a jejich vlastní součástky (PageRank, Blogger, Android), navíc jim dávala kurzy v automobilovém inženýrství (Google Analytics, FeedBurner), podporovala výstavbu silnic a důvody k tomu vůbec cestovat (Ad Manager, AdSense) a ještě dotovala ceny ropy (Google Docs, Google Sites).

Wow.

Nevím jak vám, ale mě to celé takhle docvaklo až teď. Říkal jsem si, že třeba nebudu sám.


  1. Mimochodem to je poprvé, co tohle slovo používám v psaném projevu. Nemám ho rád, ale už tam toho „podnikání” bylo moc.

    zpět na místo v textu

8