Vše o navrhované akvizici Yahoo Microsoftem

Microsoft v pátek veřejně nabídl 44,6 miliardy dolarů za Yahoo. Takhle významná událost si rozhodně zaslouží podrobnější rozebrání, takže jsem shromáždil různé komentáře a předkládám vám jejich shrnutí.

Fakta

Zopakujme si, co zatím víme jistě. Nabídka Microsoftu je zhruba o 60 % vyšší, než kolik byla tržní kapitalizace Yahoo po skončení obchodování na burze ve čtvrtek. Bude-li přijata, šlo by o zatím největší čistě technologickou akvizici, která se kdy uskutečnila. Microsoft si od převzetí slibuje především rozšíření základny pro svoje podnikání na poli online reklamy, kde „čím dál více dominuje jeden hráč”, jak se vyjádřil Steve Ballmer. Řekněte „Google”.

Trocha čísel neuškodí.

  Microsoft Yahoo Google
Rok založení 1975 1994 1998
Tržní kapitalizace
(k 31. 1. 2008)
303,4 mld. USD 25,6 mld. USD 176,5 mld. USD
Počet zaměstnanců 83 945 14 300 16 805
Příjmy za rok 2007 57,9 mld. USD 6,97 mld. USD 16,59 mld. USD
Čistý zisk za rok 2007 16,96 mld. USD 0,66 mld. USD 4,2 mld. USD
Příjmy z online reklamy
za rok 2007
2,81 mld. USD 5,11 mld. USD 11,65 mld. USD
Počet unikátních návštěvníků
za prosinec 2007
540 mil. 485 mil. 588 mil.
Podíl na celosvětovém vyhledávání na internetu
za prosinec 2007
4 % 13 % 66 %

Zdroj: The Wall Street Journal, The New York Times

Komentáře a názory

Většina komentátorů označila nabídku Microsoftu za odvážnou („bold”) a shoduje se na tom, že pro posílení pozice v online reklamě přímější cesta pro giganta nevede. Jedním dechem ale poukazují na to, že případné sloučení firem bude dlouhá, bolestivá cesta s nejistým výsledkem.

Pojďme se na jednotlivé aspekty možného sloučení podívat podrobněji:

Systémy online reklamy

Tady si slibuje Microsoft největší přínos. Společně s Yahoo by mohli inzerentům nabídnout více než miliardu unikátních návštěvníků měsíčně a širokou paletu stránek, na které mohou reklamu umístit. Já osobně moc nechápu v čem by měl být takový převrat. Google přece vydělává také na tom, že umožňuje spoustě malých firem úspěšně cílit malé reklamní kampaně na specifické malé tržní segmenty. Navíc celý systém je samoobslužný: poskytovatelé obsahu umísťují dobrovolně na své stránky kontextovou reklamu Googlu a inzerenti si své inzeráty zadávají přes AdSence. Uniká mi, kde bude ta výhoda v množství návštěvníků stránek Yahoo a Microsoftu v boji s tímhle systémem.

Co obě firmy potřebují je systém, který bude lépe vybírat relevantní reklamy pro stránky a tím dosáhne většího prokliku.

Vyhledávací technologie

Yahoo ani Microsoft nejsou rozhodně vnímání jako lídři ve vyhledávání. O nějakém technologickém sloučení dvou vyhledávacích enginů se asi nedá moc uvažovat, spíš přínos v oblasti lidských zdrojů. Každopádně opět běh na delší trať.

Portály a aplikace

Tady je to jedna velká neznámá. Co Microsoft udělá třeba s webmailovým systémem Yahoo? Co se stane s Flickrem, Delicious, Upcomming a dalšími aplikacemi? Navíc, Yahoo poměrně hodně staví na otevřených standardech (FreeBSD, MySQL, PHP), s těmi si Redmondská firma jak známo příliš netyká. Steve Ballmer hodně mluvil o online reklamě. Web aplikace zatím na přetřes nepřišly.

Zajímavý přehled odhadů toho, co se s jednotlivými částmi stane nabízí Techcrunch.

Shrnutí

Z přečtených článků mě zaujala metafora vyjadřující, že akvizicí Yahoo se Microsoft snaží postavit kosmickou loď ze zbytkových součástek, to vše za letu.

Jiní komentátoři vidí v nabídce důkaz únavy Redmondského kolosu.

David Kirkpatrick z časopisu Fortune shrnuje své názory v článku Google’s new headache.

Velmi zajímavé zamyšlení nadhazující otázku, jestli Microsoft zvládne přechod od Windows k tomu, co je označováno jako Internet computing nebo Cloud computing, vyšlo v New York Times.

In that sense, Microsoft may (be) in a situation identical to the one faced by I.B.M. in the early 1980s. Dominant in the mainframe business and threatened by PCs, I.B.M. responded by quickly becoming the largest PC vendor.

Různé optimistické i pesimistické pohledy na celou záležitost nabízí tento článek na BusinessWeek.

Aktualizováno: Googlu se to celé prý vůbec nelíbí. Máte rádi spiklenecké teorie? Mně by se hodně zamlouvalo, kdyby se Google zlobil jen tak naoko, aby Microsoft utvrdil v tom, že by tam ty peníze rozhodně utopit měli.

Aktualizováno 2: John Gruber alias Daring Fireball dobře shrnul, co si myslím i já. Pokud by se Microsoft nechoval po převzetí jako Microsoft, může Yahoo ještě zazářit. Potřebuje někoho s jasnou vizí. A jak shrnuje Gruber, přál bych si, aby se tak stalo, ale pochybuju o tom.

Já jsem si z toho celého odnesl ten dojem, že Microsoft bere hrozbu ze strany Googlu opravdu vážně. Ačkoli se hodně mluví o online reklamě, chápu tenhle tah spíš jako útok na dojnou krávu Googlu, protože ten by mohl velmi rychle ohrožovat dojnou krávu Microsoftu – Office. Navíc v tomhle počínání není Google sám. Ať žijí webové aplikace!


Aktualizováno 9. 2. 2008

Čím víc o tom celém čtu, tak mi přijde, že Microsoft blafuje. Nechce Yahoo ani tak kvůli reklamám, které opravdu nepředstavují v porovnání se softwarem tak moc peněz, ale chce ho kvůli potenciálu, který si tím koupí ve web aplikacích.

To že tím možná pustí žilou Googlovské mašině na peníze je velmi příjemný bonus.

Důležitější ale budou právě web aplikace, jen nechtějí říct, že „Císař je nahý“.

Viz tenhle článek v New York Times

Mimochodem si nemyslím, že by budoucnost byla v softwaru, který běží na webu zdarma a platí se reklamou. Budoucnost softwaru, jsou prostě skvělé web aplikace, za které budou lidé ochotni platit.

Aktualizováno 24. 2. 2008: Článek New York Times na téma, že by měl Microsoft raději koupit SAP. Pokud jsou budoucností web aplikace mohlo by být Yahoo lepší koupí.

4 komentáře