Tisk a evidence faktur, díl 1½ – ještě k databázi

Věcné připomínky Jirky Pecha, Jakuba Vrány a fousa mě donutily původní návrh databáze hodně upravit. Mám tu pro vás finální verzi a pár poznámek.

Hledáte něco na faktury?

Fakturoid – tisk a správa faktur pro živnostníky a malé firmy. Konečně jednoduše.

Mimochodem, dopadlo to nakonec úplně jinak, než v této sérii článků ;)

Ostatní díly:


  1. 1. díl – Návrh databáze

  2. 2. díl – Uživatelské rozhraní

Naši databázi vidíte na obrázku č. 1, zde je soubor s SQL create příkazy a výsledný soubor DBDesigneru.

Obrázek č. 1 – Nová databáze pro jednoduchou aplikaci na tisk a evidenci faktur

Stručně o tom, co se měnilo:

  • V původním návrhu by se nedala vůbec vystavit faktura, protože tam nebyl prostor pro částky a DPH, jak mě vtipně upozornil Jirka Pech. Ehm, inu tak. Tady si můžete přečíst mou chabou obhajobu.
  • Byl jsem nucen uznat, že Jakub Vrána má pravdu, když říká, že zvláštní tabulka invoice_has_subjects je zbytečná a supplier_idcustomer_id se nám přesunuli přímo do tabulky invoice.
  • fous přispěl poznámkou o potřebě různých adres pro subjekty (sídlo, fakturace apod.)
  • Sám jsem pak ještě vyhodil z tabulky subject pole pro kontaktní osobu a dal jsem je do tabulky person.

Taky vás tak fascinuje, když se začnete zabývat naprosto jednoduchým problémem a postupně zjišťujete, že v sobě skrývá složitosti, které se před vámi rozkrývají a každá cesta nabízí mnoho odboček a ty zase další a další?

Proto je důležité stanovit si nějaký základní cíl, což v našem případě je tisk a jednoduchá evidence faktur, toho se držet a zaměřit se pouze na to, co je naprosto nezbytné pro jeho dosažení a rychle se snažit dostat k uživatelskému rozhraní, k něčemu, co bude reálné. Mnohem lépe popsané to najdete v Getting Real.

Trik je v tom, kde udělat tu dělící čáru, co je naprosto nutné a co už je bonus.

Zároveň musíme myslet na možnosti budoucího rozšíření. V naší databázi je to třeba tabulka person nebo možné navázání dalších tabulek na task pro podrobnou evidenci času.

Trik je v tom, kde udělat tu dělící čáru, co je naprosto nutné a co už je bonus. Tady to bylo ještě celkem jednoduché, protože nutné je to, co se musí vytisknout na fakturu, u jiných aplikací je řez mnohem složitější.

Ještě jednou díky všem za připomínky. Budu snažit rychle napsat další díl. Reálně to vidím tak na 14 dní, protože v práci máme rozjeté projekty, které si v následujících dnech vyžádají většinu mého času. V hlavě mám ale pár menších článků, které snad stihnu publikovat dřív.

Zatím se mějte.

13